Czarnek zapowiedział zakończenie "pedagogiki wstydu". Wprowadzi też do kanonu lektur dzieła Jana Pawła II

- Nauki humanistyczne będą wzmacniane - zapowiada minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek. Polityk podczas rozmowy z Polskim Radiem 24 mówił także o zakończeniu "pedagogiki wstydu" i zapowiedział wprowadzenie do kanonu lektur dzieł Jana Pawła II.

Nacisk na nauki humanistyczne

Minister edukacji Przemysław Czarnek był gościem  Polskiego Radia 24. W sobotę 30 października mówił między innymi o "zwiększeniu nacisku" na nauki humanistyczne i wychowanie obywatelskie.

Niewątpliwie nauki humanistyczne, patrząc od góry, w szkolnictwie wyższym i nauce, będą wzmacniane przez obecnego ministra edukacji i nauki, bo te nauki humanistyczne gdzieś zostały stłumione, a mamy ogromny potencjał w tym zakresie

- mówił Czarnek.

Co do nauki dzieci i młodzieży w szkołach podstawowych i średnich - absolutnie tak. Nauczanie historii, ostateczne zakończenie tej pedagogiki wstydu, która towarzyszyła naszej edukacji przez kilkadziesiąt lat, i dzisiaj mamy tego efekty również, i jednoznaczne poprawienie podręczników, zwłaszcza w tym obszarze, o którym mówił pan redaktor, bo w wielu miejscach podręczniki nie pasują do podstawy programowej

 - powiedział minister.

Dzieła Jana Pawła II do kanonu lektur

Czarnek podkreślał ponadto konieczność włączenia dorobku papieża Jana Pawła II do lektur obowiązkowych w szkołach.

Jeśli słyszę dziś, że w wielu polskich uczelniach odmawia się prawa doktorantom do cytowania św. Jana Pawła II, a także św. Tomasza z Akwinu, mówiąc, że to nie byli naukowcy, to jest niestety zgnilizna naszego systemu szkolnictwa wyższego, z którą będziemy musieli kończyć, poprzez wprowadzanie również do kanonu lektur dzieł Jana Pawła II, zwłaszcza w tych starszych rocznikach

 - mówił minister.

Zobacz wideo Szkoła w czasie pandemii. Czy należy ograniczyć podstawy programowe?

Czarnek wypowiedział się także na temat zwiększenia godzin historii, aby uczniowie mogli poznać historię po 1945 roku. Bez tej wiedzy, jak podkreślił prowadzący rozmowę, "dzisiejsza młodzież nie zrozumienie sytuacji po okrągłostołowej i pedagogiki wstydu".

Myślę, że tak to zostało ułożone w ostatnich kilkudziesięciu latach - ten program nauczania, również historii, że o ile mamy wiedzę na tematy, na której wiedzy nie mają nasi przyjaciele w innych krajach europejskich, krajach świata i dobrze, że mamy tę wiedzę ze starożytności, ze średniowiecza, to brakuje często czasu na to, żeby się mogli dogłębnie zapoznać studenci, uczniowie, z wiedzą z najnowszej historii, która jest kluczowa, jeśli chodzi o zrozumienie sytuacji, w jakiej dzisiaj jesteśmy i skąd się znaleźliśmy w tej sytuacji

- powiedział Czarnek.

Więcej o:
Copyright © Agora SA