1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Charakterystyka Makbeta - bohatera tragicznego

Charakterystyka Makbeta przybliża nam nie tylko postać dramatu szekspirowskiego, ale także wskazuje na nawiązanie doprawdziwych wydarzeń, jakie miały miejsce w średniowiecznej Szkocji. Akcja tragedii Szekspira oparta jest o autentyczne wydarzenia, które miały miejsce w pierwszej połowie XI wieku. Postać Makbeta nie jest więc czystą fikcją, ale ma swój prawdziwy pierwowzór.

Makbet- charakterystyka

Tragedia Szekspira "Makbet" rozgrywa się w XI wieku w Anglii i Szkocji. Pokazuje nam ona kilka wątków, z których najważniejszy jest watek tytułowego bohatera, który będąc wspaniałym rycerzem dopuszcza się zabójstwa króla, aby samodzielnie zasiąść na tronie. Nie bez znaczenia pozostają także watki poboczne, które mają wpływ na to, co dzieje się z główna postacią. Należy tu szczególnie zwrócić uwagę na postać Lady Makbet, która skutecznie popycha męża ku coraz niecniejszym czynom. Bezwzględnie manipuluje mężczyzną, znając doskonale jego charakter i słabe strony. W swoim działaniu jest bezwzględna, okrutna i stanowcza. 

Makbet charakterystyka postaci

Charakterystyka postaci Makbeta nie jest oczywista. Jest to postać tragiczna, która przechodzi kolejne stadia od prawego rycerza, przez obłudnego królobójcę, krwawego tyrana aż po osobę targaną wyrzutami sumienia ze względu na swoje czyny.

Makbet na początku jest przedstawiony przez Szekspira jako wojownik, który wsławił się swoimi zasługami dla kraju. Zyskał tym także uznanie króla Duncana, który postanowił odwiedzić swojego wiernego tana w jego zamku i uhonorować go nadaniem tytułu tana Kawdoru. Nawet to nie jest w stanie zaspokoić ambicji Makbeta. Te niezdrowe myśli dodatkowo podsyca Lady Makbet, wspomagając męża w planowaniu zbrodni. W końcu wojownik ulega wizji zostania królem i mimo wątpliwości natury moralnej, zabija króla Duncana. Mimo to można odnieść wrażenie, że serce Makbeta pozostaje wierne zasadom rycerskim, bo po morderstwie odczuwa wyrzuty sumienia, a także żywi szczerą nadzieję, że nigdy nie będzie musiał posunąć się do takich czynów. Nie zdaje sobie sprawy, że pierwszy czyn wprawił w ruch machinę walki o władzę i nic nie może go zatrzymać.

O tym, że w Makbecie odzywa się sumienie świadczy choćby głos, który mówi mu o tym, że nigdy nie zaśnie w spokoju. Takich wątpliwości nie ma za to Lady Makbet, która utwierdza męża w złych działaniach, podsyca jego ambicje, utwierdza, że jego działanie jest słuszne. Nie można jednak powiedzieć, by działania podjęte przez Makbeta nie były świadome. Zmagał się on z wątpliwościami, ale ostatecznie sam zdecydował się zamordować króla i dokonał tego własnoręcznie. Po zbrodni odczuwał silne wyrzuty sumienia, jednak z pomocą żony odsunął je na bok. Szybko dochodzi w nim do przemiany. Z prawego rycerza staje się skrytobójcą, gotowym na wszystko dla osiągnięcia celu.

Zupełnie sam podejmuje decyzję o usunięciu Banka i jego potomków, którzy według przepowiedni zagrażają jego planom. Makbet jest świadomy tego, że czyny których się dopuszcza są okrutne i niemoralne, jednak chęć osiągnięcia celu przeważa nad rozterkami etycznymi.

Po kolejnych zbrodniach Makbet zaczyna zmagać się z własnym strachem. Staje się fałszywy i podejrzliwy wobec wszystkich. Jego rządy są pokazem krwawej tyranii. Bohater odsuwa się od żony, szpieguje i podejrzewa wszystkich o złe zamiary. Efektem tego morduje bezbronną kobietę i dziecko, co może świadczyć o jego zupełnym upadku moralnym. Mimo to do końca nie potrafi cofnąć się z drogi, na którą wkroczył. Umiera z bronią w ręku, jak przystało na średniowiecznego rycerza, choć pogwałcił niemal wszystkie ideały rycerskie.

Charakterystyka Makbeta wskazuje na jego nieposkromioną ambicję. zdjęcie ilustracyjneCharakterystyka Makbeta wskazuje na jego nieposkromioną ambicję. zdjęcie ilustracyjne pixabay.com

Makbet jako rycerz

Makbet jako rycerz zostaje przedstawiony na samym początku tragedii. Jest on dowódcą wojsk szkockich i jako taki odnosi duże sukcesy. Jego zasługi jako rycerza i wojownika docenione zostają przez władcę. Tan Glamis, mimo zdobytych dostojeństw jest nienasycony, a jego ambicję podsyca przepowiednia czarownic. Na początku jednak zwycięża w jego sercu dobro i rycerski honor, które nie pozwalają mu na podjęcie haniebnych czynów. W tym momencie na scenę wkracza Lady Makbet, która podsyca te złe podszepty w Makbecie i niejako skłania go ku złemu.

Charakterystyka Makbeta w punktach

Jeśli przyszłoby nam sprowadzić charakterystykę Makbeta w punktach do kilku głównych cech, to na pewno znalazłyby się wśród nich:

  • dzielny, waleczny rycerz i wojownik
  • nieposkromienie ambitny i żądny władzy
  • idealista marzący o świecie bez przemocy
  • obłudny i fałszywy
  • skłonny do refleksji i przemiany
  • krwawy tyran

"Makbet" doczekał sie wielu interpretacji teatralnych i filmowych. Otatnia wersja kinowa to ta z 2015 roku, z Michalem Fassbenderem w roli głównej, w reżyserii Justina Kurzela

Powtórka przed maturą? Sprawdź motywy, które trzeba znać, np. motyw miłości czy motyw vanitas.

Więcej o: