1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Nauczyciel zachęca do walki z "czerwonym paskiem": To zmora szkoły. Podpiszecie petycję?

Szkoła promuje najlepszych uczniów świadectwem z czerwonym paskiem. Zdaniem Marcina Stiburskiego, nauczyciela fizyki i matematyki z Gdańska, rodzi to tylko problemy, dlatego zachęca do podpisania petycji w sprawie likwidacji świadectw z wyróżnieniem.

"Szkoła to dziś korporacja, gdzie liczy się wyłącznie cyfra, a nie człowiek i jego pasja" - przekonuje Marcin Stiburski, nauczyciel fizyki i matematyki z Gdańska. Zachęca on na Facebooku do podpisania się pod petycją postulującą likwidację świadectwa z wyróżnieniem i rezygnację z uwzględniania takiego świadectwa w procesie rekrutacji do szkół średnich. 

Szkoła zabija ciekawość

Nauczyciel w opisie petycji skierowanej do Ministerstwa Edukacji wskazuje, że pogoń za ocenami jest zmorą dzisiejszej szkoły. Uczniowie. zamiast skupiać się nad odnalezieniem swojej pasji lub rozwijaniu zainteresowań, biorą udział w "wyścigu szczurów", chcąc zaspokoić oczekiwania rodziców czy dyrekcji. 

Pogoń za oceną, związany z nią lęk ucznia jest największą zmorą szkoły. I ta pogoń, ten lęk, blokuje coś najbardziej cennego u człowieka. Blokowana jest CIEKAWOŚĆ. Ciekawość, którą mamy od urodzenia, a którą gubimy, gdy zaczynamy chodzić do szkoły. Bo ocena to CUKIER. A ten jest jedynie nagrodą zewnętrzną, zabijającą motywację wewnętrzną. A ta jest najcenniejsza i jedynie ona przynosi wymierne efekty

- pisze w opisie petycji Marcin Stiburski.

Zdaniem nauczyciela uczniowie oceniają na dany przedmiot jedynie pod kątem uzyskania dobrej oceny, a nie tego, czy ich on interesuje.

Nie mają w sobie ciekawości, charakterystycznej dla dzieci przedszkolnych [uczniowie - przyp. red.], a jedynie ambicję uzyskania dobrej oceny i tzw. czerwonego paska. Nie interesuje ich wiedza wynikająca z ciekawości, a jedynie dobra ocena. Mają całkowicie stłumione pasje. Nie potrafią już zadawać pytań jak? Gdzie? Kiedy? Dlaczego?

- czytamy dalej. 

Zobacz w naszym wideo, jakie są najczęstsze zaburzenia uczenia się:

Zobacz wideo

Szkoła to korporacja

Jak przekonuje nauczyciel fizyki, likwidacja świadectwa z wyróżnieniem byłaby "wyłomem w murze", który pozwoliłby na gruntowną zmianę w polskim szkolnictwie. Dziś świadectwo z czerwonym paskiem wyróżnia się nie tylko wizualnie, lecz także gwarantuje kandydatowi dodatkowe punkty podczas rekrutacji. To skutkuje tym, że dziś placówki edukacyjne przypominają raczej korporacje.  

Należy także wspomnieć o samych szkołach, które obsesyjnie walczą o pierwsze miejsca w międzyszkolnych rankingach, opartych o średnią z ocen uczniów. O szkołach, które potrafią pozbyć się słabo ocenianego ucznia, gdyż zaniżałby on ocenę szkoły w tych rankingach. Mamy tu obraz szkoły-korporacji, gdzie liczy się wyłącznie cyfra, a nie człowiek i jego pasja

- stwierdza nauczyciel.

Nauczyciel z pasją

O Marcinie Stiburski piszemy nie pierwszy raz na naszym serwisie. Jest z pewnością wyjątkowym przykładem pedagoga z pasją. Niedawno pozwolił na przykład uczniom spać na swojej lekcji. Dlaczego? Przeczytasz o tym tutaj: