1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

NIK zasugerowała zniesienie obowiązkowej matury z matematyki. MEN: To byłoby powtórką fatalnej decyzji

Najwyższa Izba Kontroli skrytykowała poziom nauczania matematyki w Polsce i zasugerowała zawieszenie obowiązkowej matury z tego przedmiotu. Ministerstwo Edukacji Narodowej odpowiada, że nie ma takiej możliwości, podkreślając przy tym, jak ważna jest wiedza matematyczna.

Najwyższa Izba Kontroli opublikowała we wtorek raport, z którego wynika, że nauczanie matematyki w polskich szkołach pozostawia wiele do życzenia. Według analizy instytucji świadczyć mają o tym niskie wyniki, które osiągają uczniowie.

W latach 2015-2017 średnio co szósty nie zdał matury z tego przedmiotu. Aż 42 procent uczniów kontrolowanych przez NIK szkół ponadgimnazjalnych miało na świadectwach z matematyki tylko ocenę dopuszczającą, czyli dwóję

- czytamy w raporcie NIK-u.

Zobacz wideo

Przyczyn takiego stanu rzeczy instytucja dopatruje się w wadliwym procesie nauczania. Ich zdaniem forma i sposób nauczania matematyki nie sprzyja pełnemu rozwojowi kompetencji u uczniów w tym przedmiocie.

Nie dzieli się klas na grupy pod względem umiejętności i wiedzy oraz nie dostosowuje się zadań i tempa pracy na lekcji do możliwości uczniów

- twierdzi NIK.

NIK po kontroli: Rozważyć zawieszenie obowiązkowej matury z matematyki

W oparciu o najnowszy raport NIK przedstawił szereg wniosków zaadresowanych do różnych instytucji, w tym również do MEN. Instytucja wnosi, aby resort rozważył możliwość zawieszenia obowiązkowego egzaminu maturalnego z matematyki do czasu, kiedy poprawi się skuteczność nauczania tego przedmiotu  w polskich szkołach.

Ministerstwo Edukacji Narodowej odpowiada

MEN bardzo szybko odniósł się do raportu NIK-u. Jeszcze wieczorem tego samego dnia na stronie internetowej resortu pojawił się komunikat, w którym ministerstwo potwierdziło, że matematyka nadal będzie obowiązkowym przedmiotem na egzaminie maturalnym. Resort podkreślił przy tym, że tak właśnie jest w większości krajów europejskich.

Ministerstwo zaznacza, że egzamin maturalny z matematyki na poziomie podstawowym to jedyne rzetelne narzędzie, dzięki któremu można ocenić poziom wiedzy i umiejętności uczniów w zakresie niektórych kompetencji.

Postulowane przez NIK „zawieszenie” obowiązkowego egzaminu maturalnego z matematyki byłoby powtórką fatalnej decyzji podjętej w 1982 r., bez żadnego uzasadnienia naukowego

- czytamy w komunikacie MEN.

Wyłączenie, choćby czasowe, egzaminu z matematyki z części obowiązkowej egzaminu maturalnego zniszczyłoby obiektywne i porównywalne w skali kraju narzędzie rekrutacyjne polskich szkół wyższych. O obecny kształt tego narzędzia, z obowiązkowym egzaminem z matematyki, polskie środowisko akademickie, zarówno przedstawiciele nauk ścisłych, jak i humanistycznych, zabiegało przez wiele lat

- argumentuje MEN.

Resort w swoim komunikacie podkreśla, jak niezbędne są kompetencje matematyczne w życiu codziennym. Ich zdaniem matematyka uczy logicznego i strategicznego myślenia, tym samym ułatwiając rozwiązywanie problemów. Dodatkowo rozwija również wyobraźnię.

Umiejętności kształcone głównie w ramach zajęć z matematyki są niezbędne do rozwiązywania problemów w wielu dziedzinach i dyscyplinach naukowych

- podkreśla ministerstwo.

MEN zaznacza również, że poziom kształcenia matematycznego w polskich szkołach w skali europejskiej jest na dobrym poziomie. Zdaniem ministerstwa nie ma podstaw do wprowadzania programów naprawczych w zakresie nauczania matematyki.

Więcej o: