Jak zapytać dziecko "jak było w szkole", bez pytania "jak było w szkole"? Znamy przynajmniej 25 sposobów

Jeśli na pytanie "jak było w szkole", dostajecie zdawkową odpowiedź: "ok", to być może warto spróbować zapytać inaczej. Oto 25 sposobów na udane rozpoczęcie rozmowy z przedszkolakiem i uczniem.
538356838 538356838 To ważne, aby umieć rozmawiać z dzieckiem

Warto rozmawiać z dzieckiem

Warto rozmawiać z dziećmi, warto wiedzieć, co się u nich dzieje, kiedy są poza domem. Dzięki rozmowie dowiemy się nie tylko tego, czy dziecko lubi szkołę i kolegów z klasy, ale też tego, czy jest szczęśliwe, czy ma w klasie przyjaciół, czy zdarzyło się coś przykrego w jego życiu. Ważne jest też, aby rodzic wiedział, jak dziecko funkcjonuje w grupie rówieśniczej.

W szkole czy przedszkolu zdarzają się sytuacje, które wymagają rodzicielskiej interwencji. Jeśli nie rozmawiamy z dziećmi, nie dowiemy się np. o tym, że dziecku działa się krzywda, bo ktoś je szarpał, uderzył, śmiał się z niego, drwił. Psycholog Anna Kosk przypomina rodzicom i wychowawcom, że dziecko musi być pewne, że zawsze może dorosłemu powiedzieć o trudnej sytuacji, w jakiej się znalazło.

Psycholog Justyna Dąbrowska w artykule 'Podaruj dziecku skrzydła' zwraca uwagę na to, że kiedy rozmawiamy z dziećmi o tym, co się z nimi dzieje, uczymy je poznawać i rozumieć siebie.

Dowiedz się jak było w szkole bez pytania 'jak było w szkole' Dowiedz się jak było w szkole bez pytania 'jak było w szkole' fot: istockphoto

Dowiedz się jak było w szkole, bez pytania "jak było w szkole"

Zamiast pytania 'jak było w szkole' spróbuj zapytać inaczej, np:

1. Co ciekawego przydarzyło ci się dzisiaj w przedszkolu/szkole?

2. Co zabawnego/śmiesznego wydarzyło się dzisiaj w szkole? Miałeś(aś) jakieś powody do śmiechu?

3. Gdybyś mógł/a wybrać, to obok kogo chciał(a)byś siedzieć w ławce? Lub:Obok kogo nie chcesz siedzieć na stołówce. Dlaczego?

4. Które miejsce (salę) w szkole/przedszkolu lubisz najbardziej? Co ci się tam tak podoba?

5. Usłyszałeś dzisiaj w szkole jakieś dziwne/zabawne słowo? Dlaczego ci się spodobało/nie spodobało?

6. Pomogłeś/aś dzisiaj jakiemuś dziecku? A jeśli tak, to w czym? To było dla ciebie miłe uczucie?

7. A może jakieś dziecko dzisiaj pomogło tobie?

8. Gdybym miał(a) zadzwonić dzisiaj do twojej nauczycielki, to jak myślisz, co by mi o tobie powiedziała?

9. Powiedz mi o jednej rzeczy, której się dzisiaj nauczyłeś(aś)?

10. Kiedy byłeś dzisiaj najszczęśliwszy/sza? Co dobrego się wydarzyło?

11. Co cię dzisiaj nudziło i dlaczego?

12. Z którym dzieckiem dzisiaj się bawiłeś/aś na przerwie/w czasie wolnym? Podobała ci się ta zabawa?

13. Jakie słowo najbardziej lubi twój nauczyciel/twoja wychowawczyni? Często je powtarza?

14. Jest w twojej grupie dziecko, które w twoim odczuciu nie jest miłe?

15. Gdzie najbardziej lubisz się bawić na przerwie?

16. Kto jest najzabawniejszy w twojej klasie/grupie? Dlaczego tak bawi cię to dziecko?

17. Co dzisiaj było na obiad, smakowało ci? Lub: Obok kogo siedziałeś/aś dzisiaj na stołówce? O czym rozmawialiście?

18. Gdybyś mógł/a zamienić się z kimś na miejsca w ławkach w klasie, to kto by to był?

19. Używałeś/aś dzisiaj kredek? Narysowałeś/aś coś ciekawego? Pokażesz mi?

20. Myślisz, że mogłeś/aś dzisiaj postarać się i być dla kogoś milszym/ą?

21. Gdybyś mógł(a) opisać swój dzień jedną emocją, to która by to była? Radość? Smutek? Złość?

22. O czym rozmawialiście dzisiaj na przerwie? Ktoś opowiadał coś ciekawego?

23. Czułeś/aś się dzisiaj przez chwilę smutny/a? Dlaczego? Coś przykrego się wydarzyło?

24. Na pewno dzisiaj byłeś/aś z siebie dumny/a. Z jakiego powodu? Co udało ci się dzisiaj dobrze zrobić? Z czego jesteś taki zadowolony/a?

25. Co chciał(a)byś, aby wydarzyło się jutro w szkole? Na czymś ci szczególnie zależy?

Warto rozmawiać z dziećmi. To zaprocentuje w przyszłości Warto rozmawiać z dziećmi. To zaprocentuje w przyszłości fot: istockphoto

Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały? Nie przerywaj, dopytuj

Z popularnego poradnika 'Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły' dowiemy się, jak zmodyfikować własne zachowanie, aby zmieniło się (niepożądane przez nas) zachowanie dzieci. Autorki bestsellera Adele Faber i Elaine Mazlish dają rodzicom wskazówki, jak mówić i jak słuchać. Co jest według nich ważne?

Przede wszystkim uważne słuchanie, bo jak sugerują autorki, 'czasem dziecku wystarczy milczący słuchacz, żeby samo dostrzegło problem i znalazło jego rozwiązanie'. Uważne słuchanie jest też świadectwem szacunku dla dziecka. Dziecko, które czuje się szanowane, buduje swoje poczucie wartości. W przyszłości stanie mocno na nogach. Słuchając uważnie, budujemy z dzieckiem silną więź.

Ważne jest również, aby nie przerywać dziecku, kiedy mówi, nie wchodzić mu w słowo, dopytywać (np. 'to ciekawe, co mówisz, opowiedz więcej'), nazywać uczucia (np. 'to musiało cię boleć, to było smutne/przykre/radosne').

Więcej o tym dlaczego rozmowa z dziećmi jest tak ważna dla rodziny i samego dziecka w artykule: 'Jak mówić do dziecka, by nas słuchało?'

Copyright © Agora SA