1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Jak szybko czytać

Poniżej prezentujemy ćwiczenia, których celem jest zwiększenie szybkości czytania, a co się z tym wiąże - lepsza koncentracja, większe zrozumienie i większa ilość zapamiętanych informacji.
Zanim przystąpisz do czytania niniejszego artykułu, proponujemy, abyś obliczył swoją obecną szybkość czytania. Włącz stoper i po przeczytaniu tekstu sprawdź czas. Na końcu artykułu znajduje się tabela, dzięki której obliczysz szybkości czytania.

Włącz stoper i czytaj w swoim naturalnym tempie.

Gdy miałem 14 lat, w klasie, do której uczęszczałem, przeprowadzono zestaw testów oceniających nasze zdolności umysłowe. Wśród nich ukryty był test szybkości czytania. Po kilku tygodniach zapoznano nas z wynikami i dowiedziałem się, że osiągnąłem średnią 213 słów na minutę (sł./min) W pierwszym momencie poczułem dumę, gdyż wydawało mi się, że 213 to bardzo dużo. Jednak radość nie trwała długo, bo nauczyciel wkrótce wyjaśnił, że 200 sł./min to wartość całkiem przeciętna, a najszybszy uczeń w klasie czyta 314 słów - o ponad 100 sł./min więcej ode mnie.

Ta przygnębiająca informacja miała zmienić całe moje życie: zaraz po ukończeniu lekcji podbiegłem do nauczyciela i zapytałem go, w jaki sposób mógłbym poprawić swoją szybkość. Odpowiedział, że nie ma na to żadnego sposobu, a tempo czytania, podobnie jak iloraz inteligencji, wzrost dorosłej osoby czy kolor oczu, jest z natury niezmienne.

Wydawało mi się, że nie jest to do końca prawda. Dlaczego? Niewiele wcześniej rozpocząłem intensywny program ćwiczeń fizycznych i po kilku tygodniach zauważalna była w niemalże każdym mięśniu mojego ciała kolosalna zmiana. Skoro znajomość właściwych ćwiczeń umożliwiła mi dokonanie tak wielkiej fizycznej transformacji, dlaczego odpowiednie ćwiczenia wzroku i umysłu nie miałyby spowodować zmiany szybkości czytania, zrozumienia i zapamiętania tego, co czytam?

Pytania te skłoniły mnie do poszukiwań, które wkrótce zaowocowały przekroczeniem bariery 400 sł./min i wreszcie doprowadziły do tego, że mogłem swobodnie czytać w tempie 1000 sł./min. Dzięki owym dociekaniom zrozumiałem, że na każdym poziomie czytanie jest dla umysłu tym, czym aerobik dla ciała.

Poznanie cudownych możliwości swojego wzroku i niezwykłej, zdumiewającej pojemności mózgu spowodowało nie tylko poprawę prędkości czytania, zrozumienia i pamięci; zauważyłem, ze potrafię szybciej i bardziej kreatywnie myśleć, robić lepsze notatki, relatywnie łatwo zdawać egzaminy, uczyć się bardziej skutecznie, a w efekcie zaoszczędzić dni, tygodnie, a nawet miesiące swojego czasu.


Tak o swoich doświadczeniach pisze Tony Buzan w Podręczniku Szybkiego Czytania.

Sprawdź, ile czasu zajęło ci przeczytanie powyższego fragmentu i jaka jest twoja szybkość czytania. W obliczeniach pomoże ci załączona tabela.

A teraz zapraszamy do ćwiczeń.

Ćwiczenie 1

Otwórz lub wydrukuj załączony "Rysunek do ćwiczenia 1".

Ma ono na celu zwiększenie umiejętności dostrzegania coraz większych fragmentów tekstu "jednym rzutem oka". W tym celu, patrząc na pierwszą kropkę, staraj się dostrzec litery umieszczone zarówno po lewej jak i prawej stronie. Twoje oczy nie mogą przeskakiwać na litery, a jedynie z kropki na kropkę umieszczoną poniżej. W kolejnych kolumnach litery rozmieszczone są w większej odległości od kropki w celu rozszerzania pola czytania.

Ćwiczenie 2

Otwórz lub wydrukuj załączony "Rysunek do ćwiczenia 2".

Patrząc na kropkę staraj się dostrzec wyraz umieszczony nad nią. W tym czasie oczy mają być nieruchome. Gdy dostrzeżesz pierwszy wyraz przenieś wzrok na kropkę umieszczoną poniżej i próbuj zobaczyć następny wyraz.

Ćwiczenie 3

Otwórz lub wydrukuj załączony "Rysunek do ćwiczenia 3".

Zakryj jedną kolumnę kartką. Odsłaniaj każdą liczbę na jak najkrótszy czas. W czasie odsłonięcia staraj się ją zapamiętać. W kolejnych kolumnach będziesz zapamiętywać coraz dłuższe ciągi cyfr. Skracaj też czas ekspozycji, w ciągu których zapamiętujesz liczby.