Techniki szybkiego zapamiętywania

W szkole, pracy lub na uczelni większe sukcesy osiągają osoby kreatywne, które uczą się szybko i łatwo zapamiętują. Pamięć i wyobraźnię można rozwijać, na przykład stosując specjalistyczne techniki pamięciowe.

Wywodzą się one już ze starożytności. W V w. p.n.e. grecki poeta Symonides stworzył pierwszą technikę pamięciową. W czasie jednej z greckich uczt bezbłędnie zapamiętał wszystkich jej uczestników, przypominając sobie miejsca, które zajmowali przy stole. Zaskoczony łatwością, z jaką jego pamięć przechowywała "żywe obrazy osób", stworzył metodę pamięci zwaną techniką miejsc. Metoda "żywych obrazów" była później stosowana przez rzymskich mówców i retoryków, którzy z pamięci wygłaszali wielogodzinne przemówienia.

Współczesnemu uczniowi lub studentowi w nie mniejszym stopniu pomocne są metody pamięci do szybkiego zapamiętywania informacji i płynnego ich odtwarzania podczas egzaminów.

Wysoka skuteczność technik pamięciowych polega na tym, że w proces zapamiętywania angażujemy dwie półkule mózgowe, a przede wszystkim prawą, która podczas tradycyjnego uczenia się nie jest wykorzystywana.

To jednak nie wszystko. Jeśli będziesz chciał przypomnieć sobie film, który ostatnio oglądałeś, z pewnością łatwiej ci będzie przypomnieć sobie przebieg wydarzeń, czyli obrazy z filmu, niż np. dialogi i słowa, które wypowiadali aktorzy. Jest tak, ponieważ mózg ludzki łatwiej zapamiętuje obrazy. Tradycyjne metody uczenia się zajmują bardzo dużo czasu i są pracochłonne, a odtworzenie wiadomości często pozostaje dziełem przypadku, np. długo próbujesz przypomnieć sobie ważną wiadomość i nie możesz, a po godzinie informacja ta nagle sama pojawia się w twojej pamięci.

Techniki pamięciowe pozwalają na dostęp do każdej wiadomości, w dowolnej chwili, za pomocą obrazu. Dzięki temu mamy pewność, że podczas egzaminu wszystko sobie przypomnimy.

Copyright © Agora SA