1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Trening szybkiego zapamiętywania, czytania i koncentracji uwagi

Techniki szybkiego uczenia i zapamiętywania oraz systematyczny trening sprawiają, że nauka dat, ortografii czy obcych słów przestaje sprawiać kłopoty. Możliwe stają się czytanie całych akapitów albo zapamiętywanie kolejnych 100 cyfr.
Na stole leży kilkanaście kartek przedstawiających różne przedmioty: telefon, rolki, rakietę tenisową. 9-letni Rafał, który w szkole ma problemy z koncentracją, z zamkniętymi oczami wymienia ich położenie wg kolejności, wstecz i na wyrywki. Nauczył się tego w Centrum Treningowym Wojakowskich i już lada moment rozpocznie naukę rozwoju pamięci i koncentracji uwagi.

- "Nie trzeba być geniuszem, żeby odnieść sukces" - mówi Jarosław Kozłowski, dyrektor regionu południowego CTW i zarazem prowadzący zajęcia. - "Trzeba tylko zastosować właściwą technikę zapamiętywania, użyć przede wszystkim pamięci skojarzeniowej i wyobrażeniowej. Chodzi o to, by słysząc nowe hasło, wyobrazić je sobie i skojarzyć z innym, już znanym, albo z obrazem."

Poza schematami

Wiele jest metod szybkiego zapamiętywania i koncentracji uwagi. Rodzaj ćwiczeń dobiera się do indywidualnych zdolności i zainteresowań dzieci.

- "To nauka poprzez zabawę" - mówi Teresa Kędra, prowadząca trening twórczego myślenia w Nowohuckim Centrum Kultury. - "Dziecko uczy się zapamiętywać hasła i przedmioty, wymyślając do nich skojarzenia. Ma wpaść na takie skojarzenie, jakiego nie wymyślił nikt inny w grupie. Im bardziej pomysłowe i dziwniejsze, tym lepiej. W ten sposób uruchamia się wyobraźnię, poszerza pamięć. Dziecko wychodzi poza schematy skojarzeniowe i wzmacnia twórcze myślenie."

Na rekord trzeba zapracować

Łatwo jest kojarzyć kilka pierwszych elementów, potem zwykle się gubimy. Są tacy, którzy zapamiętują długie sekwencje. Paweł Szyszkowski, wychowanek CTW przy ul. Kopernika, ubiegłoroczny rekordzista Polski, zapamiętał 5 tys. cyfr po przecinku liczby p. Każdej cyfrze przyporządkował literę, litery zapamiętał jako całe wyrazy, które z kolei ułożył w głowie jako krótkie historyjki.

- Paweł przygotowuje się w tym roku do pobicia rekordu Guinnessa i zapamiętania 10 tys. cyfr - zapowiada Kozłowski.

- Zapamiętywanie przy zastosowaniu nowych metod wymaga więcej czasu i wysiłku, ale jest skuteczniejsze i trwalsze od tradycyjnych technik - zapewnia Dorota Kędra, która wraz z Elżbietą Wurst prowadzi trening szybkiego uczenia i zapamiętywania wg autorskiej koncepcji w NCK. Ćwiczyć można, np. idąc do szkoły: zapamiętywać marki samochodów lub kolory ubrań przechodniów. Liczy się systematyczność.

Jama przed sklepem Fuji

Ważna też jest pomysłowość w zapamiętywaniu. Jarosław Kozłowski podaje przykład: - Trzeba zapamiętać wysokość szczytu Fuji Jama, który sięga 12 365 m. Jeden z uczniów zastosuje technikę symboli, inny wykorzysta pomysł: jest sklep Fuji, a przed nim jama. To już 12 miesięcy, czyli 365 dni, a właś- ciciel jeszcze nie zakopał jamy. Rozwój pomysłowości to bardzo ważna część treningu, czasem połowa sukcesu.

Trening pamięci to cenna pomoc w nauce szkolnej. Uczniowie rozwijają nie tylko umiejętność zapamiętywania i kojarzenia faktów, ale także logicznego myślenia i wnioskowania. Zapamiętywanie cyfr metodą Wojakowskiego likwiduje problem dat, szybkie zapamiętywanie ciągów wyrazów ułatwia naukę ortografii czy krain geograficznych.

Przydatną umiejętnością jest też robienie dobrych notatek. Te zapisywane linearnie trudno uzupełniać nowymi informacjami, bo nie ma ich gdzie zmieścić. Lepszym rozwiązaniem są tzw. mapy myśli. Notowanie zaczyna się od środka kartki, umieszczając w nim główne zagadnienie. Kolejne informacje, bardziej szczegółowe, umieszcza się na następnych "piętrach". Podobnie można sporządzać referaty.

Szybkie czytanie

Przeciętny człowiek czyta z prędkością 140-240 słów na minutę. To niewiele (rekord Polski 20 734). Czytając w sposób tradycyjny, popełniamy wiele błędów, które spowalniają pochłanianie tekstu, np. czytamy słowo po słowie, wokalizujemy, powracamy do słów wcześniej przeczytanych. Gdy tempo jest zbyt wolne, umysł się męczy. - My uczymy dzieci zwiększać pole widzenia, tak by jednym rzutem oka objęły kilka wyrazów, potem cały wers, a wreszcie cały akapit - mówi Dorota Kędra. Dzieci, postrzegając całe grupy wyrazów, wychwytują sens pełnych zdań.

Z kolei autorski program komputerowy Wojakowskiego z wykorzystaniem elementu czasu stosuje się na zajęciach w CTW. Czas jest determinowany przez program, który narzuca coraz szybsze tempo czytania. Uniemożliwia to wracanie wzroku do słów już przeczytanych.

- Na początku spada rozumienie tekstu, ale nie należy się tym zrażać. Gdy wypracujemy szybkie tempo i będziemy ćwiczyć koncentrację, rozumienie znacznie się poprawi - uspokaja Dorota Kędra.

O klasa wyżej

Z treningów pamięci i koncentracji uwagi korzystają bardzo zdolni uczniowie, jak i uczniowie ze słabszymi wynikami, oczekujący na pomoc. Dlatego tworzy się osobne grupy, w CTW są to tzw. myszki. Wiele z tych dzieci ma problemy z koncentracją, stąd ich niechęć do nauki i gorsze wyniki w szkole. Jedne są nadpobudliwe, drugie zalęknione i niepewne siebie. Podczas treningów uczą się kierować uwagą. - Dzieci często przychodzą z nastawieniem, że nie potrafią i niczego się nie nauczą. Gdy udaje się im wykonać ćwiczenia, nabierają motywacji, wiary w siebie i przekonania, że dadzą sobie radę - mówi Kędra.

Najlepszym potwierdzeniem przydatności tych zajęć jest wdzięczność rodziców i radość dzieci, które wyzbywają się kompleksów szkolnych. - W mojej grupie znalazł się chłopiec, któremu groziła szkoła specjalna - opowiada Kędra. - Był nadpobudliwy i dlatego gorzej się uczył. Po roku zajęć z twórczego myślenia w szkole zaproponowano mu przeniesienie o klasę wyżej. I to jest jego sukces.

Gdzie trenować:

Centrum Treningowe Wojakowskich w Zakresie Rozwoju Pamięci, Koncentracji Uwagi i Inteligencji, ul. Kopernika 9, tel. 417 31 98, zajęcia dla dzieci od 9 lat z podziałem na grupy wiekowe, licealistów i studentów.

Ośrodek Kultury im. Norwida, Klub Kuźnia, os. Złotego Wieku 14, tel. 648 08 86, Szkoła Pamięci CTW, trening pamięci, koncentracja uwagi i technika szybkiego czytania.

Nowohuckie Centrum Kultury, al. Jana Pawła II 232, tel. 644 28 63; trening szybkiego uczenia się i zapamiętywania, dla dzieci od 13 do 15 lat, 3 grupy wiekowe, trening twórczego myślenia dla dzieci od 9 do 12 lat.

"Dobre Inspiracje" - Psychologiczne Centrum Edukacyjne, ul. Friedleina 4, tel. 634 31 48, treningi szybkiego zapamiętywania, czytania, notowania, twórczego myślenia, prze-znaczone dla klas gimnazjów i liceów.

Dom Kultury "Podgórze", ul. Krasickiego 26, tel. 656 36 70.