1. I trymestr ci±¿y

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ci±¿y

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ci±¿y

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok ¿ycia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowan± datê porodu lub datê urodzin dziecka

"Gender ubranka": m±dre has³a dla ch³opca, s³odkie dla dziewczynki? Sprawdzamy w sklepach

Czy producenci ubranek dzieciêcych niesprawiedliwie traktuj± ma³ych klientów i powielaj± stereotypy: ¿e ch³opcy maj± byæ odwa¿ni, a dziewczynki - ³adne? Sprawdzamy i pytamy o opiniê psychologa dzieciêcego.

Niewa¿ne, co chcesz kupiæ dziecku - bluzê, kurtkê czy skarpetki. W wiêkszo¶ci przypadków pani w sklepie zapyta: "A to dla dziewczynki, czy dla ch³opca?". Nawet rajstopki dla niemowl±t maj± wzory i kolory "stosowne" dla p³ci: niebieski dla ch³opca, ró¿owy dla dziewczynki, dla ch³opców autka, dla dziewczynek ksiê¿niczki. Oczywi¶cie, nikt nikogo nie zmusza do ubierania ch³opców wy³±cznie w d¿insy i granatowe b±d¼ szare kurteczki, a dziewczynek - w s³odki ró¿ i falbany. Jednak na pó³kach sklepowych tak to wygl±da.

Postanowi³am sprawdziæ, czy w ofercie dzieciêcej sklepów odzie¿owych w Polsce te¿ znajdê takie kontrasty. Wybra³am najpopularniejsze sklepy, te tañsze i dro¿sze. Poprosi³am te¿ psycholog dzieciêc± o komentarz. Jakie s± wnioski?

Kappahl: wiêkszo¶æ ubrañ jest do¶æ neutralna, nadaje siê zarówno dla ch³opców, jak i dla dziewczynek. Jedyny podzia³ dotyczy kolorów: dla dziewczynek bardziej krzykliwe, dla ch³opców - stonowane. Ale trafiaj± siê tak¿e takie "per³y": ch³opcy graj± w baseball, a dziewczynki... maj± byæ mi³e.

Mango: tu nie ma w±tpliwo¶ci. Dziewczynki, w wizji projektantów, to ró¿owe i pastelowe królowe, a ch³opcy to mali odkrywcy i podró¿nicy.

Trzeba jednak przyznaæ, ¿e w kolekcji dzieciêcej Mango nie brak podobnych - szarych i czarnych - ubrañ dla przedstawicieli obu p³ci.

Reserved: i tu bez problemu znalaz³am kompletnie przeciwstawne komunikaty. Ch³opiec Reserved to ma³y drwal. A dziewczynka? Ma byæ - tu nie po angielsku, a francusku - ³adna.

Choæ tak¿e w kolekcji tej marki bardzo równo potraktowano obie p³cie, tworz±c analogiczne linie dla "ma³ych buntowników". Has³o dla ch³opców: "Zasady s± po to, by je ³amaæ", dla dziewczynek: "Buntowniczka z powodu".

Smyk: w popularnej sieci sklepów najwiêcej ubrañ to marka w³asna, czyli Cool Club. Znajdziemy tam te¿ ubranka innych producentów. A w¶ród nich takie zestawienia (ch³opiec: najlepszy kole¶, dziewczynka: s³odka).

Z drugiej strony, tylko w Smyku trafi³am na ubranka z tak jednoznacznie pozytywnym przekazem: ¿e nauka i m±dro¶æ s± ¶wietne i ¿e warto siê uczyæ. Brawo!

B±d¼ m±dra, dziewczynko!Natalia Sosin-Krosnowska

Ucz siê, dziewczynko!Natalia Sosin-Krosnowska

Pepco: popularna sieæ nie ma w swojej ofercie wielu ubrañ jednoznacznie "ch³opiêcych" lub "dziewczêcych", ale i tam bez problemu trafimy na stereotypowe has³a. Ch³opiec jest "spoko dzieciakiem". Dla dziewczynek s± s³odkie pieski z kokardami na g³owie.

ZARA: sklep, w którym nie znalaz³am ¿adnych ubrañ z has³ami o sile, wycieczkach, eksplorowaniu czy byciu ³adn± i mi³±. Za to odkry³am co¶, co wprawi³o mnie w os³upienie. Ch³opiec "potrzebuje w³asnej przestrzeni". Czy to dlatego, ¿e dziewczynka rozrasta siê niekontrolowanie, bo hotdog+napój=dobre ¼ycie?! Jestem skonfundowana. Je¿eli tak ma wygl±daæ dobre ¿ycie, to obawiam siê, ¿e u¿yto z³ego hashtagu. Powinno byæ #befatandhappy (#b±d¼grubaiszczê¶liwa).

H&M: w tym sezonie stawia na superbohaterów. S± obojga p³ci, jedynie w ró¿nych zestawach kolorystycznych.

Podsumowuj±c: przy pewnej dozie z³ej woli mo¿na stwierdziæ, ¿e oferta sklepów z ubraniami dla dzieci niesprawiedliwie traktuje ch³opców i dziewczynki. Prawda jednak jest taka, ¿e to pojedyncze sztuki i musia³am siê postaraæ, by odnale¼æ powy¿sze, kontrastowe zestawienia. Ciekawa by³am, co o tym wszystkim s±dzi psycholog dzieciêcy. Czy rzeczywi¶cie komunikaty na koszulkach maj± a¿ taki wp³yw na dzieci? Zapyta³am ekspertkê serwisu eDziecko.pl Annê Zarzyck±, terapeutkê z Laboratorium Psychoedukacji.

"Dla ma³ych dzieci w ubraniach najwa¿niejsza jest wygoda. To, czy maj± ulubiony kolor, fakturê, s± ciep³e, milutkie, czy ³atwo siê je zak³ada, nie drapi±, nie szeleszcz±. Czasem dzieci ulegaj± zafascynowaniu cekinami, ¶lisko¶ci±, zapachem, wszystkim tym, co jest dostêpne dla zmys³ów. Maj± swoje przywi±zania, np. do butów czy pid¿amy, z których dawno wyros³y, ale sprzeciwiaj± siê ich zamianie na nowe. Du¿e znaczenie ma "mo¿liwo¶æ kontaktu" z ulubion± postaci± z bajki na koszulce".

Nie ubranie jest wa¿ne, a reakcja otoczenia

"S³owa, przekaz na ubraniach, nie jest tym, czym ma³e dzieci szczególnie siê zajmuj±, czasem w ogóle nie rozumiej± tre¶ci" - mówi terapeutka. Ale dodaje: "Wa¿ne jest to, jak reaguj± na nie inni. Wujkowie, starsze rodzeñstwo, ciocie, dziadkowie, a potem rówie¶nicy którzy odnosz± siê do tego napisu, powtarzaj±, wzmacniaj± jaki¶ przekaz lub wyra¿aj± swoj± dezaprobatê, co te¿ mo¿e byæ dla dziecka trudne".

Dlatego, wed³ug psycholog, warto wybieraæ taki komunikat, który wspiera to, co chcemy w dziecku rozwijaæ, o czym chcemy z nim rozmawiaæ. I je¶li ju¿ decydujemy siê na kupienie ubranka "z przekazem", to warto o nim z dzieckiem porozmawiaæ. Nale¿y bowiem pamiêtaæ, ¿e czasem my, doro¶li, rozumiemy has³o zupe³nie inaczej ni¿ dziecko.

Terapeutka podkre¶la, ¿e na podstawie tych ma³ych decyzji, kszta³tujemy te¿ w dzieciach umiejêtno¶æ wyboru tego, co estetyczne i warto¶ciowe, a odrzucania tego, co g³upie, bezwarto¶ciowe czy szkodliwe. "Kluczowe jest to, jak rodzice, a w dalszej kolejno¶ci inne autorytety w ¿yciu dziecka, reaguj± na taki koszulkowy przekaz. Je¶li wybieramy i kupujemy takie ubrania dziecku, znaczy to tyle, ¿e dla nas jest to przekaz, z którym w jaki¶ sposób siê identyfikujemy".