Materiał jest częścią projektu serwisu Edziecko.pl o skandynawskiej szkole. Chcesz zobaczyć, czym różni się od polskiej? Przeczytaj więcej na stronie: www.edziecko.pl/skandynawskaszkola
***
Po naszych obserwacjach i wielu rozmowach ze szwedzkimi pedagogami stworzyłam listę umiejętności, które dzieci zdobywają w tamtejszych szkołach. Spawają, wszywają suwaki, uprawiają pomidory. Co jeszcze potrafią?
– Umieją czytać mapy, a kiedy zgubią się w lesie, wiedzą, jak z niego wyjść bez GPS-u.
– Znają się na grzybach. Nie tylko nazywają je w kilku językach, ale także odróżniają trujące od jadalnych.
– Rozpoznają wszystkie drzewa w lesie i potrafią je nazwać.
– Są w stanie przepłynąć 200 m bez przystanku. To zadanie jest obowiązkowe i musi je zaliczyć każde zdrowe dziecko.
– Potrafią wydostać się z przerębli. Ćwiczą tę umiejętność w ramach szkolnych zadań.
– Jeżdżą na nartach i łyżwach, bo zimą uczą się tego na WF-ie. Uczniowie korzystają z nart i łyżew, które są na wyposażaniu szkoły.
– Wiedzą, co ile kosztuje w sklepie spożywczym.
– Umieją oszczędzać.
– Potrafią ugotować obiad dla całej rodziny.
– Wiedzą, w jakiej temperaturze zapala się olej roślinny i co trzeba zrobić, aby ugasić pożar.
– Rozumieją, na czym polega pasteryzacja, potrafią zrobić przetwory i konfitury na zimę.
– Sami zrobią masło.
– Odczytują symbole na produktach spożywczych, takie jak litery K czy V, symbol przekreślonego kłosa lub przekreślonej butelki mleka.
– Założą szklarnię i wyhodują w niej pomidory.
– Sprzątają, a do tego wiedzą, które składniki środków czystości zagrażają zdrowiu i życiu. Potrafią udzielić pierwszej pomocy.
– Zmywają naczynia i obierają ziemniaki.
– Wiedzą, jak i gdzie przechowywać różne produkty spożywcze.
– Obsługują pralkę, znają programy, wiedzą, jak prać wełnę, bawełnę, a jak koce.
– Prasują i wiedzą, jak ustawić żelazko, aby nie zniszczyć tkanin.
– Znają znaczenie wszystkich symboli na metkach przy ubraniach.
– Zacerują dziurę i wszyją suwak.
– Zaprojektują i uszyją bluzę z kapturem, koszulę z kołnierzykiem i torbę na zakupy.
– Zrobią na drutach szalik, sweter, pled.
– Wyhaftują wzór.
– Zrobią na szydełku serwetkę.
– Nawleką igłę.
– Doskonale znają przepisy BHP.
– Z blachy stalowej zrobią nóż i widelec.
– Porąbią drewno.
– Rozpalą i ugaszą ognisko.
– Potrafią prosto upiłować deskę.
– Obrobią kawałek drewna i np. zrobią z niego figurkę trolla.
– Zbudują drewnianą szafkę na buty.
– Wiedzą, co oznacza granulacja papieru ściernego i jak wybrać właściwy.
– Posługują się wiertarką ręczną, piłą konturową, wiertarką kolumnową, wkrętarką.
– Potrafią spawać.
– Wbijają gwoździe bez nadzoru dorosłych.
– Wiedzą, do czego służy imadło.
– Znają i odróżniają rodzaje drewna, jak np. dąb, sosna, świerk, modrzew.
Więcej w galerii na górze strony.
***
Przyglądałam się z wielką ciekawością, czasami ze zdumieniem, temu, jak tworzy się szwedzką szkołę. Mój redakcyjny kolega Damian Obstawski rejestrował szkolne życie kamerą. Z naszej wyprawy przywieźliśmy filmowy reportaż, który przybliży wam realia tamtejszej edukacji.
Czytaj więcej o szwedzkiej szkole:
- Dyrektor szwedzkiej szkoły o uczniach z Polski: Są rewelacyjni z matematyki i fizyki
- Pojechaliśmy do szwedzkiej podstawówki. Tutaj nie tresuje się dzieci do wyścigu szczurów