Obecnie maturzyści muszą podejść do czterech egzaminów - z języka polskiego, matematyki, języka obcego nowożytnego oraz jednego na poziomie rozszerzonym z dowolnie wybranego przedmiotu. Tak samo było na grudniowej maturze próbnej, która obnażyła braki w wiedzy i umiejętnościach uczniów. Jak zauważyła Centralna Komisja Egzaminacyjna, jest to m.in. duży problem z zadaniami wieloetapowymi, choć nie tylko.
W przypadku matur z języka polskiego największą trudnością okazało się zadanie napisania notatki syntetyzującej. Poza tym problemy mieli też z następującymi kwestiami:
Poza tym problemem u maturzystów jest też mała różnorodność oraz błędne stosowanie środków językowych.
Z kolei na maturach z języków obcych uczniowie również mają problemy ze wspomnianym środkami językowymi (zarówno gramatycznymi, jak i w zakresie słownictwa) i przetwarzaniem czytanego tekstu. Trudność stanowi też samodzielne wyszukanie informacji i napisanie odpowiedzi, a także zrozumienie tekstu słuchanego. Poza tym uczniowie nie rozumieją poleceń do zadań i robią błędy ortograficzne. Nie radzą sobie również ze stosowaniem reguł gramatycznych.
W przypadku matury z matematyki uczniowie mieli problemy z zadaniami wieloetapowymi, które wymagały rozłożenia pracy na poszczególne kroki. Szczególnie zadania optymalizacyjne, które są wręcz stałym elementem arkuszy maturalnych z matematyki. Poza tym kłopotliwe okazały się zadania ze stereometrii, w tym brył obrotowych.
Warto też zwrócić uwagę na jeszcze jeden aspekt. CKE przyznało bowiem, że dużo lepsze wyniki osiągnęli licealiści niż uczniowie z techników. Średnie wyniki matur były następujące: