• Link został skopiowany

Ostre słowa Nowackiej o ocenach z zachowania: Jak na Białorusi. Wiadomo, jakie są plany co do przepisów szkolnych

Ministerstwo Edukacji chce zmienić sposób wystawiania ocen z zachowania, a nawet prowadzone są rozmowy nad całkowitym zniesieniem tradycyjnej oceny z zachowania i zastąpienie jej nową formą ewaluacji. Reforma jak na razie jest na wczesnym etapie prac, a jej wprowadzenie planowane jest dopiero na rok 2026. Ministra Barbara Nowacka odniosła się do tego pomysłu, ostro komentując to, co się aktualnie dzieje w polskiej szkole.
Barbara Nowacka, minister edukacji narodowej
Fot. Adam Stępień / Agencja Wyborcza.pl

- Mamy duże wyzwanie z oceną zachowania. Ocena zachowania, w takiej formule, jaka jest w Polsce, występuje tylko na Białorusi - mówiła Nowacka podczas ostatniego okrągłego stołu uczniowskiego zorganizowanym w Gdańsku. Podkreśliła przy tym, że na ocenę z zachowania nie powinno wpływać to, czy uczeń jest w stanie usiedzieć jednym miejscu w trakcie lekcji

Zobacz wideo Takim uczniem był "Świeży" z Genzie. Jakie podejście ma do studiów? "Były przygodą" [materiał wydawcy kobieta.gazeta.pl]

Nowacka komentuje wystawianie ocen z zachowania

Ministra edukacji w czasie spotkania z uczniami została zapytana o to, jak podchodzi do wystawiania ocen z zachowania. Oznajmiła, że w takiej formule, jaka funkcjonuje w Polsce, występuje ona jedynie na Białorusi. W opinii Nowackiej ocena ta bywa arbitralna i często zależy od subiektywnej opinii nauczyciela, czasami sprowadzając się do oceny zdolności ucznia do pozostawania nieruchomo w ławce.

Mamy duże wyzwanie z oceną zachowania. Ocena zachowania, w takiej formule, jaka jest w Polsce, występuje tylko na Białorusi – mówiła Nowacka w rozmowie z uczniami. 

Ocena z zachowania do lamusa? Są pewne plany

Czy polską szkołę czekają kolejne zmiany? Okazuje się, że resort edukacji rozważa całkowite zniesienie tradycyjnej oceny z zachowania i zastąpienie jej nową formą ewaluacji. Wprowadzenie reformy miałoby nastąpić najwcześniej z początkiem września 2026 roku. Według informacji "Newsweeka" MEN chce zastąpić dotychczasową ocenę "bieżącym, rozwojowym opisem zachowania". Jak dowiadujemy się z cytowanego artykułu, nowy system przewiduje, że uczniowie samodzielnie - we współpracy z wychowawcą – będą opracowywać opis swojego zachowania na podstawie ogólnokrajowych kryteriów.

Więcej o: