Czas trwania poszczególnych egzaminów ósmoklasisty jest różny i zależny od przedmiotu. Najdłużej trwa egzamin z języka polskiego, najkrócej - z języka obcego nowożytnego. Jednak jest też dobra wiadomość. W 2025 roku wszystkie egzaminy ósmoklasisty będą trwały o 25 procent dłużej niż dotychczas.
Zobacz wideo Sztuczna inteligencja robi zadania z egzaminu ósmoklasisty. "Jestem w szoku"
Egzaminy ósmoklasisty w 2025 roku. Uczniowie będą mieli więcej czasu na pisanie
Jak podaje Centralna Komisja Egzaminacyjna, w 2025 roku egzaminy ósmoklasisty będą trwały odpowiednio:
- język polski - 150 minut (wcześniej było 120 minut), czyli o pół godziny dłużej,
- matematyka - 125 minut (poprzednio było 100 minut), czyli o 25 minut dłużej,
- język obcy nowożytny - 110 minut (wcześniej było 90 minut), czyli o 20 minut dłużej.
Wprowadzone zmiany mają zmniejszyć do minimum liczbę osób, które starają się o zaświadczenia lekarskie, dzięki którym mogą wydłużyć czas na egzaminie. Uczniowie muszą jednak pamiętać, że ów dodatkowy czas jest przeznaczony zarówno na rozwiązywanie zadań, jak i na przenoszenie rozwiązań na kartę odpowiedzi.
Kiedy uczeń może otrzymać więcej czasu na egzaminie? To możliwe w kilku sytuacjach
Powyższe wydłużenie czasu na egzaminach ósmoklasisty dotyczy wszystkich uczniów, niezależnie od stanu zdrowia. Jednak niektóre dzieci mogą liczyć na dodatkowe minuty podczas rozwiązywania zadań. Jest to możliwe, gdy uczeń posiada jeden z pięciu poniższych dokumentów:
- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego - w przypadku niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia nim,
- opinię poradni psychologiczno-psychologicznej ze stwierdzeniem wolnego tempa pracy z powodu dysgrafii, dysortografii, dyskalkulii (z zaburzeniami komunikacji językowej) czy dysleksji,
- zaświadczenie od lekarza o stanie zdrowia - w przypadku czasowej choroby lub niesprawności,
- orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania - z powodu choroby przewlekłej,
- orzeczenie Rady Pedagogicznej - w przypadku znalezienia się w sytuacji traumatycznej lub kryzysowej, np. cudzoziemcy czy dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej.