"W roku szkolnym 2025 roku edukacja zdrowotna będzie przedmiotem nieobowiązkowym" - poinformowała w czwartek na antenie Radia RMF FM ministra edukacji Barbara Nowacka. Dodała, że decyzja, którą podjęła, stała się konieczna, by "chronić szkołę przed awanturą". Co dalej z przedmiotem?
Kilka miesięcy temu, kiedy resort edukacji zapowiadał poważne zmiany w polskiej oświacie, pojawiły się głosy sprzeciwu. Chodzi oczywiście o edukację zdrowotną. Zapowiadając wprowadzenie nowego przedmiotu, ministra edukacji Barbara Nowacka mówiła, że będzie on obowiązywał wszystkich uczniów.
Ma wejść w życie już 1 września 2025 roku i być realizowany począwszy od roku szkolnego 2025/2026 w klasach IV–VIII szkoły podstawowej, klasach I–III branżowej szkoły I stopnia, w klasach I–III liceum ogólnokształcącego oraz klasach I–III technikum (2 godziny tygodniowo w cyklu kształcenia).
Przeciwko obowiązkowej realizacji tego przedmiotu przez uczniów, protestowali przedstawiciele Kościoła i PiS. Do dyskusji włączyli się także politycy z innych ugrupowań, zaznaczając, że to rodzice powinni decydować, czy dziecko będzie uczestniczyło w zajęciach edukacji zdrowotnej.
Nowacka, widząc, co dzieje się na scenie politycznej, zmieniła zdanie. "Ja też muszę ochronić szkołę przed awanturą polityczną - w 2025 roku edukacja zdrowotna będzie przedmiotem nieobowiązkowym" - zapowiedziała w Radiu RMF FM szefowa resortu edukacji. Zaznaczyła, że będzie zachęcać wszystkich rodziców, nauczycieli i uczniów do wzięcia udziału w zajęciach, ale mają one pozostać nieobowiązkowe. Decyzja ta ma na celu dostosowanie programu nauczania do potrzeb uczniów. "Po zakończeniu 2025 roku bardzo poważnie porozmawiamy z nauczycielami, jak ten program się sprawdza. Będzie ewaluacja i ona da nam decyzję, w jakim kierunku zmierzamy" - dodała w rozmowie.
Resort edukacji, wprowadzając do szkół nowy przedmiot, zaznaczył, że jest to tak naprawdę wieloetapowy, wielopłaszczyznowy i interdyscyplinarny proces. MEN stawia na zdobywanie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych pozwalających na trafne rozpoznanie potrzeb zdrowotnych własnych i otoczenia oraz podejmowanie odpowiednich działań profilaktycznych. "Szkoła pełni w tych działaniach szczególną rolę" – czytamy w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia. Jak czytamy na rządowej stronie gov.pl, celem edukacji zdrowotnej dzieci i młodzieży jest udzielanie im pomocy w: