Zmiany dla szkół i przedszkoli. Weszły w życie 1 stycznia 2025 roku, a nie wszyscy o nich wiedzą

Nowy rok kalendarzowy oznacza ważną zmianę w przepisach dla wielu instytucji. Należą do nich między innymi przedszkola i szkoły, ale nie tylko. A co to za zmiana? Dotyczy zmiany sposobu komunikacji i konieczności wdrożenia nowych zasad. Zresztą zobaczcie sami.

Od 1 stycznia 2025 roku placówki publiczne mają obowiązek wdrożenia e-Doręczeń, czyli nowego systemu komunikacji. Mają zastąpić wiadomości wymieniane poprzez Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP). Zmiana ta dotyczy zwłaszcza placówek oświatowych, takich jak przedszkola i szkoły. A czym właściwie są owe e-Doręczenia i jak można zacząć z nich korzystać? Wyjaśniamy.

Zobacz wideo Michał Wrzosek ocenia jadłospis w państwowym żłobku i przedszkolu [materiał wydawcy kobieta.gazeta.pl]

Obowiązek wdrożenia e-Doręczeń. Mają usprawnić komunikację

Jak podaje serwis gov.pl, system e-Doręczeń ma unowocześnić i usprawnić komunikację, a szczególnie wymianę dokumentów. Są one równoważne prawnie z tradycyjnymi listami poleconymi za potwierdzeniem odbioru i również (jeśli nie bardziej) bezpiecznymi. Za pomocą e-Doręczeń przedszkole czy szkoła może się kontaktować z innymi instytucjami, a także osobami fizycznymi, np. rodzicami. Choć trzeba pamiętać, że zwykli obywatele wcale nie muszą z tego systemu korzystać, choć mogą. 

Przy czym instytucje, w tym niepubliczne, mają już taki obowiązek, choć niekoniecznie od stycznia 2025 roku. Na przykład jednostki samorządu terytorialnego i ich związki, sądy, komornicy czy choćby organy ścigania mają na wdrożenie e-Doręczeń czas do 1 października 2029 roku. Jednak większość instytucji musi to zrobić już od stycznia tego roku lub niewiele później. 

Jak przedszkole (szkoła) ma wdrożyć e-Doręczenia? To też warto wiedzieć

Każda instytucja (w tym przedszkola i szkoły) muszą złożyć wniosek o adres do e-Doręczeń, po czym aktywować wirtualną skrzynkę. Warto pamiętać, że z e-Doręczeń można korzystać na kilka sposobów. Są one następujące:

  • poprzez skrzynkę w serwisie edoreczenia.gov.pl,
  • poprzez skrzynkę e-Doręczeń na portalu mObywatel.gov.pl,
  • system kancelaryjny EZD zintegrowany z e-Doręczeniami,
  • poprzez skrzynkę na Koncie Przedsiębiorcy w serwisie biznes.gov.pl,
  • aplikacje firm dostarczających usługę e-Doręczeń.

Warto pamiętać, że usługa e-Doręczeń jest bezpłatna od osób fizycznych do instytucji oraz pomiędzy owymi podmiotami publicznymi. W przypadku korespondencji od instytucji do osób fizycznych, a także między dwiema firmami będzie to już płatna usługa.

Więcej o: