Tak jak widzicie na zdjęcie, zdanie wygląda następująco: 6:2(1+2) = ? Proste? Proste! Albo przynajmniej takie się wydaje. Jednak okazało się, że to właśnie nad nim uczniowie (ale i ich rodzice) spędzili wiele godzin, spierając się co do wyniku. Łamigłówka pojawiła się również w serwisie YouTube opublikowana przez MindYourDecisions i podzieliła ludzi na dwa obozy. Każdy uważa, że ma rację, jednak wyniki znacznie odbiegają od siebie. Wszystko przez kolejność działań.
Co może być trudnego w działaniu dla ucznia piątej klasy? Okazuje się, że praktycznie wszystko, zaczynając oczywiście od kolejności wykonywania działań. Równanie opublikowane w serwisie YouTube przez MindYourDecisions rozpętało prawdziwą burzę.
Pierwsza grupa osób, które postanowiły zmierzyć się z łamigłówką, twierdzi, że należy ją rozwiązać metodą PEDMAS (akronim angielskich słów nawiasy, wykładniki, mnożenie, dzielenie, dodawanie i odejmowanie). Mówi, którą operację wykonać jako pierwszą. W tym konkretnym przypadku należy najpierw rozwiązać równanie w nawiasach (1+2=3), a następnie przejść do dzielenia, a później do mnożenia. To oznaczałoby to, że: 6:2(1+2) = 6:2x3. Mamy więc: 3x3=9. Wynik działania to 9. Czy tak brzmi prawidłowa odpowiedź? Nie wszyscy się tu zgadzają.
Druga grupa osób stoi w kontrze do ludzi stosujących metodę PEDMAS. Uważają za prawidłową teorię BIDMAS. Tu ogólną wytyczną jest to, że gdy nie ma nawiasów, to działania wykonuje się w kolejności: potęgowanie wraz z pierwiastkowaniem, mnożenie wraz z dzieleniem, dodawanie wraz z odejmowaniem. W takim wypadku powinno być to wyliczone następująco: 6:2(1+2) = 6:2x3 = 6:6 = 1.
W polskim systemie oświaty, dzieci uczące się wszelkich matematycznych działań, zaznajomione są w pierwszej kolejności z dodawaniem i odejmowaniem, potem dochodzi tabliczka mnożenia i jej odwrotność, czyli dzielenie. Następnie mamy potęgowanie, pierwiastkowanie.
Kolejność wykonywania działań jest tu zatem kluczowa, by wszystkim zgadzał się wynik. W polskich szkołach uczniowie uczą się, że wszelkie działania wykonuje się zgodnie z następującymi punktami:
Warto też wiedzieć, że np. ze względu na kolejność wykonywania działań
Wykonywanie działań w określonej kolejności ma duże znaczenie dla wyniku, co potwierdza ta łamigłówka. Zatem jaki jest jej wynik?