Matura. Jak napisać list formalny po angielsku? [WZÓR NA KAŻDĄ OKAZJĘ]

Matura z języka angielskiego, ale także każdego innego języka obcego nowożytnego, rządzi się swoimi prawami. Jest część pytań, dotycząca zamieszczonego tekstu, są zadania ze słuchu, jednak najbardziej punktowane polecenie dotyczy dłuższej formy wypowiedzi. Notatka? Opowiadanie? A może e-mail? Okazuje się, że najwięcej problemów jest z listem formalnym. Jak go napisać? Oto nasze praktyczne wskazówki.

Matura to ważny egzamin w życiu każdego ucznia szkoły średniej. Nie jest obowiązkowa, ale to właśnie ona otwiera drzwi do kolejnego etapu edukacji. Okazuje się, że w przypadku języka angielskiego największą zmorą jest list formalny. Aby zdobyć wymagane punkty, trzeba znać nie tylko odpowiednie słownictwo, lecz także zwroty, które powinny pojawić się w tekście. Jakie? Oto nasze przykłady.

Zobacz wideo

Matura z języka angielskiego. List formalny i przydatne zwroty

List formalny na maturze z języka angielskiego rządzi się swoimi prawami. O co chodzi? Przede wszystkim o znajomość słownictwa i umiejętność zastosowania odpowiednich zwrotów. Punktowana jest tu również konstrukcja, zatem powinien on zawierać wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Nie można zapominać o pozdrowieniu: ważne jest, aby zwrócić się do odbiorcy listu w odpowiedni sposób. Unikaj nieformalnych zwrotów jak Hi czy Hey (one będą przydatne w liście do znajomego, czy mniej formalnym e-mailu). Gdy w zadaniu jest podane imię i nazwisko adresata, użyj zwrotu Dear .... Potem masz dwie opcje: możesz użyć imienia i nazwiska lub tytułu (Mr, Mrs, Miss, Ms) i nazwiska. Gdy nie znasz danych adresata, użyj nazwy stanowiska lub jednej z form: Dear Madam, Dear Sir, Dear Sir or Madam, Dear Sales Manager. Na końcu pozdrowienia, pamiętaj o przecinku.

List formalny z angielskiego. Rozwinięcie i zakończenie

Co dalej? W tej części powinniśmy przedstawić siebie oraz swoje stanowisko, gdzie w dużym skrócie należy wyjaśnić ogólny cel naszego listu (prośby, skargi, czy też odpowiedniego zlecenia). Następnie czas na rozwinięcie, czyli dokładne opisanie myśli przewodniej, podając konkretne informacje, które muszą być zawarte (są podane w poleceniu).

Warto tu zauważyć, że w tej formie wypowiedzi nie występują żadne skrócone formy czasowników, kolokwialne zwroty, zatem mając to na uwadze, zawsze starajmy się pisać oficjalnie.

W zakończeniu listu można dodać podziękowania za czas poświęcony na przeczytanie korespondencji. Warto także z góry podziękować za pomoc w rozwiązaniu problemu oraz wykazanie chęci dalszej współpracy: "Please contact me at your earliest convenience". Na zakończenie można wybrać jedno z następujących wyrażeń:

  • Yours sincerely
  • Yours respectfully
  • Yours truly
  • Yours faithfully - w przypadku, gdy nie znasz imienia i nazwiska adresata.

List formalny na maturze z języka angielskiego. Czego unikać?

Pisząc list formalny po angielsku, należy unikać przede wszystkim kolokwialnych zwrotów i skrótów. Jednak to niejedyna rzecz. Oto lista najczęstszych grzechów popełnianych w tej formie korespondencji:

  • literówki i błędy gramatyczne,
  • pisanie nie na temat i podawanie informacji, które nie są przydatne,
  • powtarzanie tej samej informacji kilkukrotnie, by stworzyć wrażenie dłużej wypowiedzi,
  • brak wyraźnie zaznaczonych akapitów,
  • błędy w zwrotach,
  • brak wstępu i zakończenia (wraz z pozdrowieniem).
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.