O tym, że nauczyciele zadają uczniom za dużo zadań domowych, mówi się od dawna. Jednak to się właśnie zmieniło, bo 1 kwietnia 2024 roku wchodzi w życie nowelizacja ustawy o systemie oświaty. Co za tym idzie, od dzisiaj, czyli od 3 kwietnia 2024 r., nauczyciele mają bardzo mocno ograniczone pole manewru w kwestii zadawania prac domowych. Jednak wciąż mają pewne uprawienia. A czy wprowadzenie takiego zakazu to rzeczywiście dobre rozwiązanie? Barbara Nowacka wyjaśniła podczas konferencji prasowej w Szkole Podstawowej nr 223 im. Partyzantów Ziemi Kieleckiej w Warszawie, jaki jest powód takiej decyzji.
Jak podaje serwis Forsal.pl, Barbara Nowacka wypowiedziała się na temat właśnie wprowadzonej zmiany prawa, która zakazuje zadawania prac domowych. Choć są tu pewne wyjątki. - "To jest jedna z tych zmian, o której mówiliśmy już w czasie kampanii wyborczej. To jest też jedna z tych zmian, które były bardzo oczekiwane przez środowiska rodziców i środowiska młodych osób. Wielokrotnie alarmowały, że w polskiej szkole potrzebne są zmiany, oddech, potrzebna jest troska o dobro dziecka, o jego dobrostan, czas na rozwój, jego czas na dobrą i głęboką edukację - powiedziała szefowa resortu edukacji. Dodała też, że to właśnie szkoła, a nie dom, ma przecież służyć edukacji dzieci. W przeciwnym wypadku nie ma wyrównywania szans, co jest o tyle istotne, że uczniowie wywodzą się przecież z różnych środowisk.
Dziś jest pierwszy dzień, gdy nauczyciele nie mogą swobodnie zadawać prac domowych w dowolnej ilości i do tego na ocenę. Jednak są też wyjątki. - Dziś pierwszy dzień obowiązywania rozporządzenia, w którym odchodzimy od obowiązkowych prac domowych w szkole podstawowej. W klasach I-III prace domowe nie będą zadawane, natomiast oczywiście dozwolone będą prace ćwiczące motorykę małą i one będą mogły być oceniane. W klasach IV-VIII w szkole podstawowej prace domowe będą nieobowiązkowe i nieoceniane - przyznała Barbara Nowacka. Warto też przypomnieć, że prace domowe dla uczniów z klas IV - VIII nie mogą być też oceniane, a w zamian nauczyciel ma obowiązek przekazać formację zwrotną, czyli wyjaśnić, co uczeń zrobił dobrze, a co musi poprawić.