Która liczba jest bliżej dziesiątki? Ojciec łamał sobie głowę nad pracą domową córki

Wszyscy lubimy rozwiązywać zagadki i łamigłówki, ale okazuje się, że wielu z nas przerastają zadania domowe z matematyki dla uczniów klasy podstawowej. Jeden z ojców chciał pomóc swojej córce rozwiązać zadanie i poległ. Nie wiedział, jak jest prawidłowa odpowiedź, chociaż wcale nie trzeba być tu ekspertem. Wystarczy chwila zastanowienia i przerobienie zadania "na chłopski rozum".

Która liczba jest bliżej dziesiątki? Tak brzmiało polecenie jednego z zadań domowych z matematyki, które miała rozwiązać uczennica. Nie wiedziała, jak się za to zabrać, więc poprosiła ojca. Efekt? Mężczyzna główkował nad tym cały wieczór, a i tak nie znalazł odpowiedniego wzoru, aby wyjaśnić zadanie. Jednak, czy faktycznie jest, co tu wyjaśniać? A gdyby tak wszystko przełożyć na "chłopski rozum" i w miejsce liczb podstawić kwoty pieniędzy? Będzie łatwiej?

Zobacz wideo Matura z matematyki. Czy powinna być obowiązkowa? Matematyczka: Tak, jest jedno "ale". "Nauczyciele powinni przechodzić testy psychologiczne"

Która liczba jest bliżej dziesiątki? To zadanie przerosło ojca

"Z podanych odpowiedzi wybierz tę, która jest najbliżej liczby dziesięć" - brzmiało matematyczne polecenie, które dzieci miały wykonać w domu. Cztery odpowiedzi i tylko jedna możliwość wyboru. Jaka?

A.      9,55

B.      10,29

C.      10,38

D.      9,78

Dziewczynka nie bardzo potrafiła poradzić sobie z zadaniem, więc poprosiła ojca o pomoc. Jednak ku zaskoczeniu, dorosły mężczyzna spędził cały wieczór nad obliczeniami, stosując przeróżne kombinacje i doszukując się różnych podchwytliwych zagadek, że nie był w stanie rozwiązać zadania z podstawówki. Bo okazuje się, że żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa, bo przy podanych liczbach nie ma waluty, więc zagadka nie ma sensu. Czy na pewno?

Z drugiej strony jeśli potraktujemy pytanie jako podchwytliwe, to odpowiedź A jest najbliżej, przynajmniej wizualnie, 10 zł. Jednak czemu w zadaniu dla ucznia szkoły podstawowej i to na początkowym etapie edukacji, miałoby być coś podchwytliwego w zadaniu? To przecież dzieci, które dopiero wchodzą w świat matematycznych obliczeń, więc warto to zadanie potraktować, jako coś zwyczajnego i nie doszukiwać się drugiego, trzeciego i piątego dna.

Obliczenia "na chłopski rozum"

Zatem jaka będzie prawidłowa odpowiedź? Jeśli faktycznie wstawimy tam symbol waluty, to najbliżej 10 zł będzie 9,79 zł, czyli odpowiedź D. Bo jak mawiała moja zmarła babcia, "najlepiej to się liczy na pieniądzach, zwłaszcza swoich".

Zatem, jak to graficznie można przedstawiać, tak, aby poznać prawidłową odpowiedź?

A. 10 zł – 9,55 zł = 0,45 zł

B. 10,29 zł - 10 zł = 0,29 zł

C. 10,38 zł - 10 zł = 0,38 zł

D. 10 zł – 9,78 zł = 0,22 zł

Zatem liczba, która jest najmniejsza, jest najbliżej 10. Waszym zdaniem, która odpowiedź jest prawidłowa?

Więcej o: