Zadanie z matematyki, które rozwiązuje nawet leniwy uczeń. Dorośli mają problem

To zadanie z matematyki, chociaż na pierwszy rzut oka wyda się trudne i skomplikowane, takie nie jest, kiedy zasiada do niego uczeń. Od razu potrafi podać prawidłową odpowiedź, bo jak mantra powtarzana jest w szkole kolejność wykonywania zadań i zasady dotyczące obliczeń. O tym już niestety zapominają dorośli, którzy co ciekawe, zupełnie nie widzą, jak się do tego zabrać. A ty znasz odpowiedź?

Ile to jest -1 do potęgi 89? Znasz odpowiedź na to pytanie? Okazuje się, że nawet słaby uczeń nie ma z odpowiedzią najmniejszego problemu, bo już od najmłodszych lat - przez cały okres edukacji matematycznej - ma wręcz "wbijane do głowy", że tu najważniejsza jest odpowiednia kolejność wykonywania zadań, ale także zasady dotyczące działań na liczbach parzystych i nieparzystych.

Zobacz wideo Bierze 200 złotych za korepetycje z matematyki. "Nie jestem instytucją charytatywną"

Działania na potęgach. Czy znasz odpowiedź na to pytanie?

To na pozór skomplikowane zadanie, okazuje się, że jest bardzo proste, kiedy zasada do niego licealista, który może nie jest najlepszym w klasie, ale pamięta wszystkie zasady dotyczące wykonywania poszczególnych obliczeń. Problem pojawia się, kiedy przed osobą dorosłą rozpiszemy zadanie. Wielu nie potrafi podać odpowiedzi, która jak się okazuje - wcale nie wymaga skomplikowanych obliczeń. Można ją podać od razu, znając jedną z podstawowych zasad matematycznych.

Działania na potęgach są jedną z umiejętności, która bardzo często wykorzystywana jest na różnych sprawdzianach i egzaminach. Zadanie, które pojawiło się na FB profilu, dość szybko zostało rozwiązane, z podaniem prawidłowej odpowiedzi - jednak jak się okazuje, wielu osobom zajęło to dłuższą chwilę. Zatem jaka jest odpowiedź? Chodzi oczywiście o wynik z działania (-1) do potęgi 89.

Odpowiedź to: - 1. Dlaczego? Skąd ten wynik? Wyjaśnił to jeden z internautów komentujący post. "-1 jest odpowiedzią, ponieważ wykładnikiem jest liczba nieparzysta, więc wszystko, co jest liczbą ujemną, która ma nieparzyste wykładniki, oznacza, że jej odpowiedź jest zawsze ujemna" - napisał w komentarzu.

Zasada, o której prawie żaden dorosły nie pamięta

Dlaczego wynik z potęgowania jest ujemny? Okazuje się, że nie trzeba być tu wcale geniuszem matematycznym, a jedynie wystarcz orientować się we wszystkich zasadach związanych z wykonywaniem działań.

W tym przypadku istotna jest jedna z matematycznych zasad, która mówi o tym, że jeżeli liczbę ujemną podnosimy do potęgi o wykładniku parzystym (tzn. 2, 4, 6, 8, ...), to wynik jest dodatni, jeżeli wykładnik jest nieparzysty, to wynik potęgowania jest ujemny. Tłumacząc to na „chłopski rozum": jeżeli liczbę ujemną podnosimy do potęgi o wykładniku naturalnym nieparzystym, to otrzymujemy liczbę ujemną. Natomiast jeżeli liczbę ujemną podnosimy do potęgi o wykładniku naturalnym parzystym, to otrzymujemy liczbę dodatnią.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.