Asperger to nazwa pochodząca od nazwiska austriackiego pediatry Hansa Aspergera. On jako pierwszy opisał problemy dzieci z nawiązywaniem przyjaźni, czy też rozumieniem interakcji np. gestów i uczuć innych osób. Są to zaburzenia, które rozpoznawane są zwykle przy spektrum autyzmu. Nie jest to choroba i nie można jej wyleczyć.
Jednym z częściej występujących problemów z relacjami dzieci jest właśnie Asperger. Objawy są często ignorowane i np. traktowane jako niegrzeczne zachowania. Tymczasem przeprowadzenie właściwej diagnostyki może zapewnić efektywną pracę z zaburzeniami. Jedną z rzeczy, która powinna nas alarmować, to niechęć dziecka do przytulania, bliskiego kontaktu. Problemem może być również słaba reakcja na bodźce dotykowe, zapachowe czy dźwiękowe. Jednym z alarmujących jest też silna fiksacja dziecka na punkcie określonej zabawki czy przedmiotu. Dodatkowo pojawiać się mogą problemy z mową, które przejawiać się mogą np. w prowadzeniu rozmów. Dzieci takie mają też problem z naśladowaniem czy odtwarzaniem ról. Poszczególne przypadki mogą się jednak różnić, więc absolutnie niezbędna jest tutaj konsultacja ze specjalistą.
Asperger to rodzaj zaburzenia, które charakteryzuje się trudnością właściwego postępowania w ramach umiejętności społecznych. Osoby takie mają również problem z akceptowaniem zmian. Mają też tendencję do powtarzalnych zachowań. Wszystko to zdecydowanie utrudnia funkcjonowanie w społeczeństwie. Choć zespół Aspergera należy do spektrum autyzmu, to jednak jest kilka cech odróżniających od klasycznych autystycznych zachowań, ponieważ brak jest np. opóźnienia w rozwoju mowy czy też nie widać tego po typowym rozwoju poznawczym. Nie zawsze samemu można skutecznie rozpoznać, czy u dziecka występuje Asperger. Co to oznacza? Oznacza to, że w razie pojawienia się przypuszczeń w tym zakresie, należy udać się do psychologa lub psychiatry, który zweryfikuje nasze podejrzenia i pokieruje dalej.
Jedną z najważniejszych rzeczy, które powinny zwrócić naszą uwagę, są problemy dziecka z komunikacją społeczną w postaci np. dosłownego rozumienia żartów. Takie dzieci nie pojmują ironii czy sarkazmu. Dlatego też mają problem z nawiązywaniem kontaktów z rówieśnikami. Występują u nich też powtarzalne zachowania, a próba wprowadzenia zmian spotka się z silnym oporem. Asperger u dzieci charakteryzuje się też obsesyjnym zainteresowaniem na jakimś punkcie. Mają też problem z koncentracją na lekcjach i mową, a jednocześnie są bardzo inteligentne i zdolne. Zespół Aspergera można zdiagnozować już w wieku przedszkolnym.
Cechą charakterystyczną jest to, że choć zaburzenie to należy do spektrum autyzmu, to jednak nie wiąże się z upośledzeniem umysłowym. Najczęściej diagnozowane jest na etapie przedszkolnym lub szkolnym, ale nie można wykluczyć sytuacji, że będzie Asperger u dorosłych stwierdzony po raz pierwszy właśnie po osiągnięciu pełnoletności. Poza opisanymi już objawami mogą pojawiać się też bezsenność, zaburzenia obsesyjno-kompulsywne, tiki oraz ADHD.
Oba te problemy dotyczą spektrum autyzmu. Diagnostyka również przebiega podobnie. Podstawową różnicą jest to, że w przypadku zespołu Aspergera nie ma upośledzenia umysłowego. Z reguły nie ma też zaburzeń mowy, a przynajmniej nie w klasycznym rozumieniu, bo zdarza się takim osobom używać słownictwa nieadekwatnego do tematyki. Osoby z aspergerem są też bardzo inteligentne i łatwiej przystosowują się do życia w społeczeństwie niż osoby z autyzmem, choć i w tym zakresie są jednostki, które potrafią radzić sobie bardzo dobrze. Można więc powiedzieć, że czasem trudniejszy w diagnostyce może być Asperger, a autyzm może być łatwiejszy do rozpoznania.
Warto podkreślić, że najczęściej diagnozuje się go u dzieci w wieku szkolnym lub przedszkolnym. Na co zwrócić uwagę? Asperger — objawy:
Wśród ciekawostek wskazać można, że środowiska psychologiczne i psychiatryczne nie są zgodne co do tego, jak klasyfikować te pojęcia. Można znaleźć zgodność co do objawów i charakterystyki, ale nie co do jednoznacznej definicji. Asperger a spektrum autyzmu to pojęcia określające zaburzenia mające jednak wiele cech wspólnych. W Polsce obowiązuje Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-10 i wg niej wyróżnić można: autyzm dziecięcy, autyzm atypowy i zespół Aspergera.
Jest to schorzenie ze spektrum autyzmu. Osoby nim dotknięte mają problemy w relacjach interpersonalnych i społecznych, ale dość łatwo uczą się funkcjonować w przeciwieństwie do osób dotkniętych autyzmem. Są też z reguły bardzo inteligentne, co dodatkowo może utrudniać rozpoznanie problemu. Jeśli patrząc na własne dziecko, zastanawiamy się, co to jest Asperger i czy mamy z nim do czynienia w tym konkretnym przypadku, warto skonsultować się ze specjalistą.