"Żadna matka nie kupi swojej córce lalki, która ma biust". A jednak. Wszystko dzięki jednej osobie

Któż z nas nie kojarzy kultowej lalki Barbie? Już ponad pół wieku minęło od premiery zabawki przypominającej wyglądem dorosłą i piękną kobietę. To Ruth Handler, współwłaścicielka firmy Mattel, sprawiła, że o Barbie marzyła każda dziewczynka. Chociaż jej wizja co do nowej zabawki była strzałem w dziesiątkę, nie tak łatwo było przekonać mężczyzn w firmie, że lalka z biustem będzie tym, co zrewolucjonizuje świat zabawek.

"Żadna matka nie kupi swojej córce lalki, która ma biust" - usłyszała Ruth Handler z ust swojego męża, kiedy ta przyszła mu zaproponować nowy typ zabawki dla dziewcząt. Chociaż jej skrzydła zostały podcięte, a wizja zdeptana i wyrzucona do kosza - nie odpuściła. Pierwsza lalka Barbie zadebiutowała na nowojorskich targach w 1959 roku. Wbrew wątpliwościom Elliota, męża Ruth i całej męskiej załogi firmy Mattel, Barbie bardzo szybko stała się marzeniem wielu dziewczynek.

Zobacz wideo Co chciałabyś/chciałbyś usłyszeć od mamy?

Więcej informacji znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl.

Historia Barbie. Wielu było przeciwnych wizjonerskim projektom Ruth Handler

Kiedy przyszła do męża z nowym pomysłem na zabawkę dla dziewczynek, usłyszała, że będzie to dla ich firmy wizerunkowy strzał w kolano, bo żadna matka nie kupi dla swojej córki lalki, która ma biust, jest skąpo ubrana. Ruth jednak nie odpuściła, widziała, jak jej córka i koleżanki bawią się szmacianymi lalkami, nadając im dorosłe role. Potrzebna była zatem lalka, która do złudzenia przypominałby dorosłą kobietę.

Elliot, mąż Ruth nie traktował pomysłu żony poważnie, a jego sceptycyzm podzielała cała, stuprocentowo męska, załoga Mattel. Pracownicy firmy podobnie jak on twierdzili, że lalka, która będzie wyglądała seksownie, przerazi matki. Poza tym wykonanie tak szczegółowej zabawki, jakiej oczekiwała Ruth, było ich zdaniem niemożliwe

- czytamy na portalu newsweek.pl.

Wizjonerski pomysł nie otrzymał akceptacji, ale kobieta nie odpuściła. Prawdziwy przełom nadszedł, kiedy cała rodzina wybrała się na urlop do Europy. Było to w 1956 roku i podczas jednej z wycieczek, kobieta natknęła się na niemiecką lalkę o nazwaną Bild Lilli, która przypominała kobiecą postać – jednak daleka była od perfekcji. Kupiła wiec trzy sztuki i kiedy wróciła do Stanów, przerobiła projekt lalki w taki sposób, aby była ona podobna do pięknej, zgrabnej i młodej kobiety. Nazwała ją Barbie, od imienia jej córki Barbary.

Pierwsze zaprezentowanie nowej zabawki miało 9 marca 1959 roku na Targach Zabawek w Nowym Jorku. Nie brakowało tu też skandalu, bo plotki o lalce dla dzieci z biustem i pomalowanymi ustami szybko rozeszły się po całym kraju.

Dasz wiarę, co zrobili Ci szaleńcy z Mattel? Pojawili się w telewizji i myśleli, że matki zaczną nagle kupować swoim dzieciom lalki wyglądające jak dziwki

- plotkowano po premierze nowej zabawki.

Stało się jednak inaczej. Lalka stała się na tyle pożądana, że co jakiś czas wydawano nowe jej modele, tworzono dodatkowe akcesoria i szyto nowe ubrania. Barbie stała się ikoną kultury masowej, którą po dziś dzień chętnie bawią się dziewczynki.

Współczesne lalki różnią się od pierwszej Barbie na świecie. Obecnie w sklepach z zabawkami odnajdziemy różnorodne Barbie. Kilka lat temu firma Mattel zrewolucjonizowała rynek i stworzyła lalki o różnych karnacjach, rysach twarzy, fryzurach. Powstały również modele różniące się od standardowej Barbie proporcjami ciała – można kupić bowiem lalkę o niskim wzroście, bardzo wysoką lub tę o pełniejszych kształtach. Można więc pokusić się o stwierdzenie, że firma Mattel zaczęła promować naturalne kanony piękna, dzięki czemu dziewczynki oswajają się z różnorodnością

- czytamy na stronie sklepu, który w swojej ofercie również posiada te wyjątkowe lalki.

Więcej o:
Copyright © Agora SA