To zadanie domowe sprawiło problem uczennicy. Wielu rodziców też rozkłada ręce. "Kto je układał?"

Matematyka jest jednym z najbardziej nielubianych przedmiotów, a niezbyt zrozumiałe polecenia w podręcznikach i ćwiczeniach nie pomagają. Przykładem jest to pozornie proste zadanie ze szkoły podstawowej, które nastręczyło kilkuletniej dziewczynce problemów. Co gorsza, nawet dorośli łamali sobie nad nim głowy.

Więcej ciekawych artykułów o dzieciach znajdziecie na naszej stronie głównej Gazeta.pl.

Zobacz wideo Matematyka. Najbardziej straumatyzowany przedmiot w szkole. Jak ją polubić?

Zadania domowe powinny być tak sformułowane, aby dziecko (bez względu na wiek) było w stanie samodzielnie je rozwiązać. Niestety nie zawsze tak jest - boleśnie się o tym przekonała uczennica drugiej klasy szkoły podstawowej, która dostała do rozwiązania bardzo specyficzne ćwiczenie z matematyki. Zadania nie zrozumiała nawet jej mama, która podzieliła się pracą domową córki w mediach społecznościowych, gdzie otrzymała spory odzew od internautów.

Zadanie domowe sprawiło uczennicy problem. Rodzice też go nie rozumieją

Użytkowniczka o nicku ????ł???? ???????????????????????? (@BlonnDella) opublikowała niedawno na Twitterze zdjęcie fragmentu podręcznika do matematyki dla drugiej klasy szkoły podstawowej. Pozornie ćwiczenie nie jest trudne, ale polecenie jest dość osobliwie sformułowane: "Ustal, jaka to liczba: jest większa od 100 i jest największą liczbą dwucyfrową". Nie trzeba być geniuszem, aby zauważyć, że oba warunki podane w zadaniu się wykluczają - liczba nie może być zarazem dwucyfrowa i większa od 100. I to właśnie wywołało gorącą dyskusję w komentarzach. Niektórzy mieli i na to rozwiązanie, choć raczej nie takie, jakiego można oczekiwać w zadaniu z wczesnej podstawówki. "Teoretycznie nie ma takiej liczby naturalnej w systemie dziesiętnym, wykorzystującym cyfry arabskie, można więc uznać to pytanie za błąd. Ale jako umysł przekorny spekuluję, że nie ma zastrzeżenia co do cyfr arabskich, więc dwie cyfry to: MD = 1500 w zapisie cyfr rzymskich.", "To proste, ale założę, że nie przewidzieli tego autorzy: 100 w systemie binarnym to 4 w systemie dziesiętnym. Dlatego 99", "Dziewięć do trzeciej?", "Chyba błąd: MNIEJSZA. No, chyba że to zagadka i odpowiedź jest: "nie ma" - sugerowali internauci. Jednak odpowiedź jest bardziej prozaiczna, choć jak widać nie dla każdego oczywista. 

Problematyczne zadania matematyczne z podstawówki. Rozwiązanie jest proste

Choć podane powyżej pomysły rodziców są teoretycznie poprawne, to nie o to chodziło autorom podręcznika. Jak wyjaśniła jedna z komentujących: "No nie wierzę. Niby dorosły człowiek, a nie potrafi odczytać legendy na początku podręcznika? Proszę sobie zobaczyć, co oznaczają zadania z liskiem w tym podręczniku. W takim zadaniu dziecko ma ułożyć poprawne pytanie i dopiero zrobić obliczenia." Istotnie, przy zadaniu jest ikonka z lisem, co oznacza, że uczeń najpierw musi zmodyfikować polecenie, a dopiero po tym rozwiązać ćwiczenie. W tym przypadku chodziło o dodanie słowa "nie" na początku bądź zamienienie wyrazu "większa" na "mniejsza". Dzięki temu odpowiedź jest oczywista - ta liczba to 99. 

Więcej o: