Więcej ciekawych artykułów o dzieciach znajdziecie na naszej stronie głównej Gazeta.pl.
Matematyka jest jednym z najbardziej nielubianych przedmiotów. Uczniowie mają z nią problemy bez względu na etap edukacji, na którym się znajdują, jednak nie tylko oni. Wielu dorosłych również ma kłopoty z królową nauk, niekiedy nawet z materiałem ze szkoły podstawowej. Dobrym przykładem jest to zadanie z chińskiego podręcznika dla klasy piątej dla uzdolnionych uczniów. Wielu dorosłych nie potrafi go poprawnie rozwiązać, choć teoretycznie powinny sobie z nim poradzić dzieci.
Zadanie matematyczne dla chińskich piątoklasistów jest pozornie proste - trzeba obliczyć wysokość stolika. Do polecenia dołączone są dwa rysunki - na jednym kot siedzi na stole, a pod meblem znajduje się żółw. Na drugim obrazku jest odwrotnie - to kot siedzi na ziemi, a żółw jest na stoliku. Odległość od kota do ziemi (bez wysokości żółwia) to 170 cm. Z kolei od żółwia do ziemi (bez kota) to 130 cm. Jaką wysokość ma stół? Można to obliczyć w następujący sposób:
Jako że każde ze zwierząt się odejmuje, to można je też w ogóle pominąć i od razu zsumować 170 cm i 130, po czym podzielić wynik przez dwa. Wynik będzie taki sam niezależnie od sposobu - 150 cm.
Powyższe zadanie nie jest jedynym zadaniem, które sprawia problemy nawet dorosłym, choć nie powinno. Jakiś czas temu pisaliśmy o innym ćwiczeniu matematycznym, które też sprawia kłopoty zarówno uczniom, jak i ich rodzicom: 8 : 4 (1 + 1). Chodzi oczywiście o kolejność wykonywania działań - najpierw nawiasy, potem mnożenie lub dzielenie, a na końcu dodawanie bądź odejmowanie. Stąd poprawne rozwiązanie to: 8: 4 × 2, po czym wykonujemy obliczenia w kolejności zapisu (mnożenie i dzielenie są równoważne) i uzyskujemy wynik 4.