Oto zadanie z chińskiej piątej klasy dla uzdolnionych uczniów. Niewielu dorosłych umie je rozwiązać

Czy jesteś mądrzejszy od piątoklasisty? To zadanie pochodzi z chińskiego podręcznika do matematyki dla uzdolnionych uczniów klasy piątej, jednak niewielu dorosłych jest w stanie poprawnie je rozwiązać.

Więcej ciekawych artykułów o dzieciach znajdziecie na naszej stronie głównej Gazeta.pl.

Zobacz wideo Matematyka. Najbardziej straumatyzowany przedmiot w szkole. Jak ją polubić?

Matematyka jest jednym z najbardziej nielubianych przedmiotów. Uczniowie mają z nią problemy bez względu na etap edukacji, na którym się znajdują, jednak nie tylko oni.  Wielu dorosłych również ma kłopoty z królową nauk, niekiedy nawet z materiałem ze szkoły podstawowej. Dobrym przykładem jest to zadanie z chińskiego podręcznika dla klasy piątej dla uzdolnionych uczniów. Wielu dorosłych nie potrafi go poprawnie rozwiązać, choć teoretycznie powinny sobie z nim poradzić dzieci

Zadanie z chińskiej piątek klasy. Niewielu dorosłych potrafi je poprawnie rozwiązać 

Zadanie matematyczne dla chińskich piątoklasistów jest pozornie proste - trzeba obliczyć wysokość stolika. Do polecenia dołączone są dwa rysunki - na jednym kot siedzi na stole, a pod meblem znajduje się żółw. Na drugim obrazku jest odwrotnie - to kot siedzi na ziemi, a żółw jest na stoliku. Odległość od kota do ziemi (bez wysokości żółwia) to 170 cm. Z kolei od żółwia do ziemi (bez kota) to 130 cm. Jaką wysokość ma stół? Można to obliczyć w następujący sposób: 

  • kot + stół - żółw = 170 cm
  • żółw + stół - kot = 130 cm
  • 2 x stół - 300 cm /2
  • stół = 150 cm

Jako że każde ze zwierząt się odejmuje, to można je też w ogóle pominąć i od razu zsumować 170 cm i 130, po czym podzielić wynik przez dwa. Wynik będzie taki sam niezależnie od sposobu - 150 cm.

 

Zadanie z chińskiej piątek klasy nie jest jedynym problematycznym zadaniem. Są i inne

Powyższe zadanie nie jest jedynym zadaniem, które sprawia problemy nawet dorosłym, choć nie powinno. Jakiś czas temu pisaliśmy o innym ćwiczeniu matematycznym, które też sprawia kłopoty zarówno uczniom, jak i ich rodzicom: 8 : 4 (1 + 1). Chodzi oczywiście o kolejność wykonywania działań - najpierw nawiasy, potem mnożenie lub dzielenie, a na końcu dodawanie bądź odejmowanie. Stąd poprawne rozwiązanie to: 8: 4 × 2, po czym wykonujemy obliczenia w kolejności zapisu (mnożenie i dzielenie są równoważne) i uzyskujemy wynik 4.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.