Pojęcie rewalidacji nie jest powszechnie znane i nierzadko budzi wątpliwości, względem tego, do jakich dzieci skierowana jest oferta kształcenia. Ich celem jest usprawnienie zaburzonych funkcji intelektualno rozwojowych, dzięki czemu uczniowie lepiej radzą sobie z przyswajaniem wiedzy. Zajęcia obejmują zarówno szkolnictwo publiczne jak i niepubliczne. Ustalony jest także wymiar czasu poświęconego na przeprowadzenie lekcji.
Ministerstwo Edukacji i Nauki pod koniec sierpnia bieżącego roku podało informację dotyczącą realizacji zajęć rewalidacyjnych. Z treści wynika jasno, iż są one skierowane wyłącznie do uczniów z niepełnosprawnościami i nie są realizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Należy podkreślić tę kwestię, ponieważ jest ona często mylnie rozumiana przez rodziców i opiekunów.
Aby dziecko mogło wziąć udział w rewalidacji, niezbędne jest uzyskanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na posiadaną niepełnosprawność. Tego typu dokument wystawia publiczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna. Dopiero po otrzymaniu orzeczenia możemy zgłosić nasze dziecko do wzięcia udziału w zajęciach rewalidacyjnych.
Należy jednak podkreślić, że mają one odmienny charakter, który jest dostosowany do rodzaju i stopnia niepełnosprawności ucznia. Wydane orzeczenie powinno zawierać rodzaje zajęć rewalidacyjnych, jakie przysługują dziecku.
Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl.
Godzinowy wymiar kształcenia rewalidacyjnego jest określony w Rozporządzeniu MEiN z dnia 8 marca 2022 roku. Z jego treści wynika, że minimalny, tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych, dla uczniów z niepełnosprawnością, każdego roku wynosi:
Natomiast odrębne przepisy MEiN regulują kwestię wymiaru zajęć rewalidacyjnych dla przedszkoli. Prawo przewiduje przeznaczenie około 15 minut na rewalidację w przypadku dzieci w wieku trzech i czterech lat. Natomiast, pięcio i sześciolatki mogą poświęcić około 30 minut. Ważne jest jednak to, aby czas dostosować do możliwości ucznia.
Rewalidacja ma charakter usprawniający, terapeutyczny oraz korekcyjny. Podczas nauczania dziecko poprawia swoje możliwości komunikacyjne, poprzez ćwiczenia mowy, percepcji wzrokowej i słuchowej, czy sprawności psychofizycznej.
Ponadto dzięki tego typu zajęciom uczniowie zdobywają umiejętności pisania, czytania, liczenia, samodzielności, czy korzystania ze środków transportu. Dzięki rewalidacji potrafią samodzielnie zorganizować wypoczynek i odszukać różne atrakcje.