Od jakiego wieku dziecko może zostać samo w domu? To pytanie zadają sobie rodzice, którzy muszą wyjść bez dziecka, ale jednocześnie nie mogą zapewnić mu opieki osoby dorosłej. W takiej sytuacji warto mieć na uwadze dojrzałość i samodzielność pociechy, ale także to, co w tej kwestii stanowi prawo.
Szukasz podobnych treści? Sprawdź Gazeta.pl
Według przepisów prawa nasza pociecha może zostać sama w domu po ukończeniu siódmego, ósmego lub trzynastego roku życia. Skąd ta rozbieżność? Otóż tę kwestię podejmują aż trzy kodeksy.
Kodeks karny uznaje, że dziecko może pozostać w domu bez opieki osoby dorosłej po siódmych urodzinach. Temat zawarto w art. 106 ustawy z dnia 20 maja 1971 r.:
Kto, mając obowiązek opieki lub nadzoru nad małoletnim do lat 7 albo nad inną osobą niezdolną rozpoznać lub obronić się przed niebezpieczeństwem, dopuszcza do jej przebywania w okolicznościach niebezpiecznych dla zdrowia człowieka, podlega karze grzywny albo karze nagany.
Trudno jednak jednoznacznie uznać, czy samodzielne przebywanie w domu może być uznane za okoliczność niebezpieczną dla zdrowia człowieka, warto mieć jednak na uwadze, że maluchy mają bujną wyobraźnię.
To, od jakiego wieku dziecko może zostać samo w domu zostało podniesione także w kodeksie administracyjnym. Tam uznano, że dolna granica wieku to osiem lat. Jest to związane z art. 32 ust. 1, który uznaje, że zasiłek opiekuńczy należy się tym osobom, które są ubezpieczone i które z uwagi na konieczność opieki nad dzieckiem do ósmego roku życia mogą poprosić o zwolnienie z pracy.
Jeszcze inną granicę wieku podaje kodeks cywilny. W myśl zawartych tam zapisów w domu bez opieki mogą pozostać dzieci, które ukończyły 13 lat. Młodsze osoby nie posiadają bowiem zdolności do czynności prawnych, co pozwala na taką interpretację.
Specjaliści zwracają jednak uwagę na istotny aspekt. To rodzice lub opiekunowie są w stanie określić, czy ich pociecha jest na tyle dojrzała i samodzielna, by móc zostać w domu bez opieki. Niezależnie od tego, czy rodzice zdecydują się na takie rozwiązanie, warto przeprowadzić z dziećmi rozmowę na temat potencjalnych zagrożeń i niebezpieczeństw.