Jest nowy podręcznik do nauki HiT. Nie wiadomo jednak, czy uczniowie będą mogli z niego skorzystać

Podręcznik do nauki nowego przedmiotu, Historii i Teraźniejszości, który w klasach szkół średnich zastąpił Wiedzę o Społeczeństwie, nie spodobał się wielu osobom. Wiele ostrych słów krytyki pod jego adresem padło z ust nauczycieli, rodziców, uczniów, a także polityków i celebrytów. Jest jednak alternatywa. Książka co prawda nie ma jeszcze akceptacji MEiN, ale jest już dostępna na stronie wydawnictwa.

"Historia i Teraźniejszość", podręcznik autorstwa historyka, prof. Roszkowskiego, zebrał wiele negatywnych opinii. Książce zarzuca się m.in. stronniczość, czy narzucanie własnego schematu myślenia. W opinii wielu historyków treści w nim zawarte przypominają bardziej osobisty i skrajnie subiektywny esej, niż możliwie obiektywny podręcznik do nauki. Dla tych szukających alternatywy mamy dobrą informację. Na rynku pojawił się nowy podręcznik do tego przedmiotu. Jest on już w sprzedaży, chociaż na razie nie ma jeszcze pełnej akceptacji Ministerstwa Edukacji i Nauki.

Zobacz wideo Przemysław Czarnek - człowiek, który nie ma wstydu i kobiet się nie boi

Więcej informacji znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl

Nowy podręcznik do Historii i Teraźniejszości. Czy otrzyma zielone światło od ministra Czarnka?

Nowy podręcznik do nauki wprowadzonego w tym roku przedmiotu przygotowało Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne. Jak na razie nie otrzymał on zielonego światła od MEiN i w pełni nie może zostać dopuszczony do użytku w szkole. Jak na razie jego status brzmi jako "pomocniczy materiał edukacyjny".

Tytuł podręcznika to "Historia i Teraźniejszość. Podręczniki. Liceum i technikum. Część 1". Autorami są: Izabela Modzelewska-Rysak, Leszek Rysak, Karol Wilczyński i Adam Cisek. Obejmuje on trzy działy.

Pierwszy to swoiste wprowadzenie, którego głównym zadaniem jest przedstawienie i uporządkowanie wybranych zagadnień oraz przyswojenie przez uczniów pojęć, które są kluczowe dla problemów omawianych na lekcjach historii i teraźniejszości (w tym z historii i WOS-u z 4-8 klasy szkoły podstawowej). Pozostałe treści z kolejnych działów mają za zadanie przedstawić uczniom szkół średnich dzieje świata i Polski z lat 1945-1970. Kolejna część, czyli lata od 1970 roku do dwóch pierwszy dekad XX wieku zostaną ujęte w kolejnej części podręcznika.

Przejrzysta forma prezentowania materiału ułatwia odnajdywanie najważniejszych treści, wpływa na lepszą naukę i efektywniejsze przyswajanie informacji. Kluczowe pojęcia rozpoczynające każdy temat - zestawienia pojęć omawianych na lekcji przybliżają zagadnienia, które uczeń pozna, a następnie w łatwy sposób odszuka, np. podczas powtórki materiału przed sprawdzianem

- czytamy na stronie wydawnictwa.

Co więcej, nowy, alternatywny podręcznik do nauki HiT jest - według wydawnictwa - nasycony zestawieniami najważniejszych wydarzeń historycznych, diagramów i infografik, które systematyzują pojęcia i terminy, a także masą tekstów źródłowych, czego zdaniem wielu krytyków podręcznika prof. Roszkowskiego, tam zabrakło.

Kwestie formalne podręcznika. Co dalej?

Podręcznik do nauki HiT autorstwa Izabeli Modzelewskiej-Rysak, Leszka Rysak, Karola Wilczyńskiego i Adama Ciska na chwilę obecną nie ma jeszcze akceptacji ministerstwa w sprawie dopuszczenia go do szkół. Takowy wniosek wpłynął 22 czerwca i sprawa nadal jest w toku.

Natomiast, jak podaje portal eska.pl, wniosek o dopuszczenie do użytku podręcznika autorstwa Wojciecha Roszkowskiego wpłynął do MEN 12 maja bieżącego roku. Akceptację zyskał 1 lipca i został wpisany do wykazu podręczników pod nr 1145/1/2022.

Więcej o:
Copyright © Agora SA