Ponad tysiąc złotych dla matek. Kto może otrzymać te pieniądze?

Emerytura dla mam, które urodziły co najmniej czworo dzieci ma zapewnić środki utrzymania tym osobom, które zrezygnowały z zatrudnienia lub w ogóle się go nie podjęły, aby poświęcić się wychowywaniu potomstwa. Wyjaśniamy, jakie są warunki i jak otrzymać świadczenie.

Więcej ciekawych artykułów znajdziecie na stronie głównej Gazeta.pl

Chociaż program świadczeń za wychowywanie dzieci nosi nazwę "Mama 4+", to mogą się o nie starać nie tylko kobiety. Jego wysokość wynosi maksymalnie tyle, co minimalna emerytura, czyli 1338,44 zł brutto. Co trzeba zrobić, żeby z je otrzymać?

Mama 4+. Jakie warunki trzeba spełnić?

Rodzicielskie świadczenie uzupełniające przysługuje osobom, które nie mają dochodu zapewniającego niezbędne środki utrzymania. Mogą się o nie ubiegać:

  • matki, które ukończyły 60 lat oraz urodziły i wychowały lub tylko wychowały co najmniej 4 dzieci,
  • ojcowie, którzy ukończyli 65 lat oraz wychowali co najmniej 4 dzieci, ponieważ ich matka zmarła, porzuciła je lub przez długi czas ich nie wychowywała.
Zobacz wideo Daria Ładocha chciała być łyżwiarką figurową. "Moje dzieci też mają prawo do tego etapu"

Warto dodać, że warunki uzyskania świadczenia dotyczą nie tylko dzieci własnych, ale również współmałżonka, przysposobionych lub przyjętych na wychowanie w ramach rodziny zastępczej, z wyjątkiem rodziny zastępczej zawodowej.

Osoba chcąca uzyskać świadczenie musi mieszkać w Polsce i mieć tutaj ośrodek interesów życiowych przez co najmniej 10 lat (po ukończeniu 16 roku życia). Oprócz tego konieczne jest:

  • polskie obywatelstwo lub
  • obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej albo państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) i prawo pobytu lub prawo stałego pobytu w Polsce, lub
  • zalegalizowany pobyt w Polsce (jeśli jest się cudzoziemcem).

Emerytura dla mam. Co zrobić, aby otrzymać świadczenie uzupełniające?

Aby otrzymać rodzicielskie świadczenie uzupełniające, należy złożyć wniosek, który dostępny jest salach obsługi klientów ZUS oraz na www.zus.pl. Taki dokument musi zawierać:

  • dane osobowe: imię, nazwisko, datę urodzenia, numer PESEL (ewentualnie serię i numer dowodu osobistego albo paszportu),
  • adres zamieszkania (jeśli nie ma się stałego miejsca zamieszkania, należy podać adres miejsca pobytu lub ostatniego miejsca zamieszkania),
  • adres do korespondencji (jeśli jest inny niż adres zamieszkania),
  • informację o preferowanym sposobie otrzymywania świadczenia (np. nazwa banku i numer konta),
  • podpis.
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.