Więcej ciekawych artykułów o podróżach znajdziecie na naszej stronie głównej Gazeta.pl
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) swoimi działaniami doprowadził do zmiany zasad panujących w biurach podróży. Jest to związane z voucherami wydawanymi klientom w czasie pandemii COVID-19. Turyści mieli do wyboru dwie opcje - voucher turystyczny (czyli bon) na usługi podróżnicze oraz zwrot pieniędzy. Jednak ten ostatni był dokonywany po 180 dniach, czyli około pół roku. Z tego powodu większość wczasowiczów wybierała voucher. Bon miał ważność roku, jednak trudny okres pandemii spowodował, że wiele osób nie zdecydowało się wykorzystać vouchera. W takich przypadkach będzie możliwy zwrot pieniędzy.
Do tej pory biura podróży nie wypłacały pieniędzy za niewykorzystane vouchery, tłumacząc się obowiązującymi przepisami. Jak tłumaczyła wówczas Ewa Maruszak z biura podróży Itaka w rozmowie z portalem Rzeczpospolita:
Oferowaliśmy możliwość skorzystania z vouchera jako alternatywę dla zwrotu wpłaconych środków. Vouchery miały wartość 105 lub 120 proc. wpłaconej kwoty. Na mocy tzw. ustawy covidowej klienci biur podróży mieli do wyboru zwrot gotówki po 180 dniach lub skorzystanie z formy bezgotówkowej, czyli vouchera. Po podjęciu decyzji o skorzystaniu z vouchera ustawa nie przewiduje zamiany na formę gotówkową.
Nic więc dziwnego, że wielu klientów zamiast czekania pół roku (czyli 180 dni) na zwrot pieniędzy, wybrało voucher turystyczny. Ale równie dużo osób nie zdążyło go wykorzystać, między innymi z powodu pandemii. W takim wypadku teoretycznie środki powinny przepadać, ale UOKiK swoimi działaniami sprawił, że tak nie będzie. Biuro Ochrony Konkurencji i Konsumentów zmusiło biura podróży do zmiany nieuczciwych zasad. Dzięki temu klienci, którzy nie wykorzystali (a nawet nie zamierzali) vouchera, mogą dostać zwrot pieniędzy.
Jak powiedział Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów:
Przeanalizowaliśmy warunki umów, regulaminy oraz wytyczne stosowane przez biura podróży. Sprawdziliśmy, jak informowały konsumentów, a także jak w praktyce realizowały wydane podczas epidemii COVID-19 vouchery. Wezwaliśmy dziesięciu z dwunastu badanych przedsiębiorców do zaniechania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów i usunięcia skutków ich stosowania. Dzięki otwartej postawie przedsiębiorców udało się usunąć niezgodne z prawem postanowienia. Konsumenci mają prawo otrzymać zwrot środków finansowych za niewykorzystany voucher turystyczny.
Dzięki kontrolom UOKiK, biura podróży wprowadziły szereg zmian: