Wypłaty 500 plus, czyli obsługa całego programu „Rodzina plus" została przekazana Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych. Oznacza to, że termin wysyłki pieniędzy na konta bankowe rodziców przydzielany był losowo. Jednak niektórzy nadal czekają na świadczenie wychowawcze. Powód? Niedotrzymanie terminu złożenia wniosku, lub pojawiające się błędy formalne.
Więcej informacji znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl.
Terminy wypłaty 500 plus, z początkiem nowego okresu rozliczeniowego, który rozpoczął się 1 czerwca 2022 roku, zostały przydzielone losowo. Oznacza to, że dla wielu rodziców zmienił się termin przelewu. Pieniądze na ich konta bankowe trafiły w 2, 4, 7, 9, 12, 14, 16, 18, 20 i 22 dzień czerwca. W przypadku, gdy płatność przypadła na dzień wolny od pracy, środki zostały przekazane dzień wcześniej.
Jednak wielu rodziców nie otrzymało jeszcze przelewu i nadal czeka na pieniądze. Powodem tego stanu jest brak dotrzymania terminu złożenia wniosku lub błędy, które pojawiły się w dokumencie, co skutkowało wszczęciem postępowania wyjaśniającego.
Okazuje się, że jeśli rodzice złożyli wniosek w terminie od 1 lutego do 31 maja 2022 roku - otrzymają prawo do świadczenia od 1 czerwca do 31 maja 2023 roku, czyli pieniądze pojawią się na ich kontach zgodnie z podanym harmonogramem.
Natomiast jeśli z jakiś powodów zrobili to dopiero po 31 maja 2022 roku (czyli w czerwcu lub lipcu), to ZUS przyzna prawo do świadczenia od miesiąca, w którym rodzice złożyli wniosek do końca okresu świadczeniowego. Oznacza to, że pieniędzy za czerwiec nie otrzymają te osoby, które wysłały dokumenty dopiero w lipcu.
Okazuje się, że bardzo liczna jest również grupa rodziców, która pomimo dotrzymania terminu i złożenia wniosku - nadal nie otrzymała pieniędzy. Powodem jest błędnie wypełniony dokument.
ZUS odrzuca wnioski o przyznanie świadczenia 500 plus, kiedy rodzice błędnie zaznaczają okres, na jaki chcą otrzymać świadczenie. Dzieje się tak, kiedy zamiast przedłużyć okres świadczenia od 1 czerwca, zaznaczają ostatni dzień maja 2022 roku. Powodem braku realizacji przelewu jest również pomyłka w numerze PESEL dziecka.
Pełna instrukcja jak poprawić wniosek o 500 plus znajduje się TU.
Warto pamiętać, że wszystkie informacje i decyzje w sprawie wniosku są przekazywane w formie elektronicznej za pomocą PUE. Jeżeli pojawi się tam ważna informacja dla rodziców o 500 plus, zostaną również powiadomieni przez SMS lub e-mailem.
Rozstrzygnięcie w sprawie, tj. informacja o przyznaniu prawa lub decyzja o odmowie prawa do świadczenia wychowawczego, zostanie wydana w ciągu miesiąca od daty złożenia kompletnego wniosku, a sprawach szczególnie skomplikowanych – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania. Realizacje wniosku można zweryfikować w panelu "Świadczeniobiorca" lub "Ubezpieczony", zakładka "Rodzina 500+" - "Szczegóły Twoich wniosków". Zaznacza Pani/Pan wniosek, następnie "Szczegóły" - "Wypłaty i zwroty". Proszę obserwować profil PUE
- taką informację od ZUS otrzymała jedna z mam, która żaliła się na brak wypłaty świadczenia.