Rodzinny kapitał opiekuńczy można łatwo stracić. ZUS ostrzega rodziców przed błędami

Rodzinny kapitał opiekuńczy przysługuje od 1 stycznia. Rodzice masowo składali wnioski już pierwszego dnia, gdy uruchomiono taką możliwość. Jednak często popełniają błędy przy składaniu dokumentów. Przykład? - Zdarzają się sytuacje, że rodzice lub opiekunowie złożyli po kilka wniosków o rodzinny kapitał opiekuńczy (RKO) na to samo dziecko, podali sprzeczne dane lub popełnili błędy w numerze PESEL dziecka. Wpływa to na wydłużenie realizacji tych wniosków - tłumaczy Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Rodzinny kapitał opiekuńczy. Popularne świadczenie

Rodzinny kapitał opiekuńczy cieszy się dużym powodzeniem. Zgodnie z podanymi przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych danymi, o świadczenie wystąpiło już 478 tys. rodziców. Przyznano 432 tys. świadczeń, które opiewają na ponad 1 mld złotych.

Do Świąt Wielkanocnych będą wyjaśnione wszystkie wątpliwości i błędy we wnioskach o RKO złożonych w styczniu tego roku. Dotyczy to około 17 tys. spraw. Wnioski złożone prawidłowo zostały już obsłużone

- przekazał ZUS.

Rodzinny kapitał opiekuńczy. Rodzicu, uważaj na błędy!

Jeśli wciąż nie złożyliście wniosku, a wasze dziecko spełnia warunki świadczenia (jest drugim lub kolejnym dzieckiem w rodzinie, skończyło 12 miesięcy, ale nie ukończyło jeszcze 36 miesięcy), czas to zrobić. ZUS uczula jednak na liczne błędy we wnioskach.

To wszystko wpływa na czas rozpatrzenia elektronicznego dokumentu. Jeśli w sprawie jest konieczność przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego z klientem, pracownicy ZUS będą się z nim kontaktować

 - poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych w oficjalnym komunikacie.

Zobacz wideo 15 mln na kampanię informacyjną o Polskim Ładzie to pieniądze wyrzucone w błoto?

Jakie błędy są najczęstsze? Zdarza się pomylony PESEL dziecka, często wniosek złożyli i matka, i ojciec. Ważne jest więc dokładne sprawdzenie każdego wniosku. Każdy wniosek o Rodzinny Kapitał Opiekuńczy wymaga przeprocesowania i sprawdzenia w rejestrach.

Obsługą RKO i 500 plus zajmuje się Centrum Obsługi Świadczeń dla Rodzin. Większość wniosków elektronicznych jest sprawdzana przez specjalną aplikację, bez udziału urzędnika.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.