Nauczyciele wf szkolą się, aby powrócić do nauki po pandemii. "Chcemy działać już wakacje"

Blisko 42 tys. nauczycieli wzięło udział w rządowym projekcie "Aktywny powrót do szkoły". Pedagodzy chcą walczyć z negatywnymi skutkami zdalnego nauczania poprzez prowadzanie dodatkowych zajęć dla uczniów. - Mam w głowie mnóstwo pomysłów, chcę je zrealizować. Już dosyć nasiedziliśmy się w domach. Teraz trzeba działać - mówi nauczyciel wychowania fizycznego w rozmowie z eDziecko.pl.

Przemysław Czarnek zauważył, że pandemia koronawirusa i nauczanie zdalne spowodowały dodatkowe problemy wśród dzieci. Do negatywnych skutków izolacji zalicza się m.in. brak aktywności fizycznej. Szef resortu edukacji jakiś czas temu zapewnił, że jeszcze przed powrotem do szkół przeszkoli chętnych nauczycieli wychowania fizycznego. Z obietnicy tej wywiązał się i zaproponował zajęcia dla nauczycieli wychowania fizycznego oraz nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w ramach programu "Aktywny powrót do szkół". Pomysł ministra ma poprawić kondycję dzieci i młodzieży po roku nauki zdalnej w domu. Teraz skontaktowaliśmy się z nauczycielem wychowania fizycznego, który właśnie ukończył kurs na Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie. 

Zobacz wideo Pandemia uderza w młodych. Psychiatra: Narastają w nich trudne emocje

Nauczyciel wychowania fizycznego o szkoleniach: Dobro uczniów jest najważniejsze, dlatego chcemy działać już w wakacje

W takim szkoleniu uczestniczył nasz rozmówca, nauczyciel wychowania fizycznego z Zespołu Szkół im. gen. bryg. pil. Stanisława Skalskiego w Woli Mystkowskiej, który oznajmił, że z przyjemnością wysłuchał cennych rad od ekspertów. Podkreślił, że nawet podczas jednodniowego kursu da się nabyć nowe umiejętności oraz wymienić się cennymi poglądami z nauczycielami z innych placówek. Twierdzi, że specjaliści z AWF przekazywali nie tylko wiedzę teoretyczną, ale także praktyczną. Pedagog uważa, że zmiana nawyków u dzieci po zdalnym nauczaniu będzie ogromnym wyzwaniem, lecz chce się z tym zmierzyć. W rozmowie z eDziecko.pl mówi:

Dobro uczniów jest najważniejsze, dlatego chcemy działać już w wakacje. Mam w głowie mnóstwo pomysłów, chcę je zrealizować. Już dosyć nasiedziliśmy się w domach. Teraz trzeba działać. Mam nadzieje, że moi uczniowie nie mogą doczekać się już nowych możliwości, bo mam im do zaproponowania całą masę.

Nauczyciel opowiedział nam więcej o samym kursie. Jednodniowe szkolenie głównie opierało się na aspektach zdrowotnych uczniów związanych z powrotem do szkół po wznowieniu nauki w trybie stacjonarnym. Podczas wykładów poruszane były także kwestię związane z psychologicznymi konsekwencjami pandemii koronawirusa wynikające z nauki zdalnej takich jak: zaburzenia lękowe i depresyjne, konsekwencje psychologiczne izolacji społecznej oraz obniżonego poziomu sprawności fizycznej i wzrostu masy ciała uczniów. Omówiono także kwestię przeciwdziałania spadkowi aktywności fizycznej. Wykład podzielony był na dwa zagadnienia: "Świat w dobie pandemii" oraz "Szukamy rozwiązań". Nie zabrało także zajęć praktycznych. Pedagog ocenił szkolenie i podzielił się z nami krótką refleksją: 

Byłem pozytywnie zaskoczony, ponieważ podczas szkolenia przekazano nam masę praktycznych pomysłów oraz zabaw. Spodziewałem się suchej teorii, a czuję, że wyniosłem z tego szkolenia naprawdę praktyczne umiejętności. Jestem pewny, że po izolacji dzieci będą chętnie uczestniczyć w zajęciach

- twierdzi pedagog.

"Brak zainteresowania problemami po zdalnym nauczaniu źle świadczy o nauczycielach"

Nauczyciel zdaje sobie sprawę z tego, że będzie musiał odbudować kondycję dzieci. Podkreślił, że sama chęć odbycia szkolenia nasiliła się w momencie, kiedy zobaczył niepokojące dane, które wyraźnie sugerowały problemy z nadwagą i otyłością wśród dzieci po zdalnym nauczaniu. Uważa, że to właśnie nauczyciele wychowania fizycznego po powrocie do szkół powinni obrać za cel zwalczanie tych negatywnych skutków. 

Brak zainteresowania problemami po zdalnym nauczaniu źle świadczy o nauczycielach. Naszą główną rolą powinno być zwalczenie tego oraz poprawa zdrowia psychicznego. Aktywność jest na pierwszym miejscu, bez tego nie będzie efektywnej nauki. Nauczyciel musi wspierać i dawać możliwości, ale dzieci też muszą się w to zaangażować, bo bez zainteresowania dziecka nic nie jesteśmy w stanie wskórać

- dodaje.

Warto dodać, że nauczyciele, którzy ukończą szkolenie będą mogli wraz ze swoją szkołą starać się o dofinansowanie dodatkowych zajęć z wychowania fizycznego dla uczniów w ramach "Sportu Klubów". Z kolei specjaliście z AWF po zakończonym szkoleniu przeanalizują sytuację nauczycieli i wyciągną wnioski badawcze, które przedstawią rządowi, tak, aby zaplanować i rozwijać kursy w kolejnych latach. 

Minister Czarnek o maturachPrzemysław Czarnek prezentuje założenia nowego programu MEN. "Chcemy, by wpłynął na kondycję fizyczną wszystkich"

Więcej o: