1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Mama pierwszoklasisty: Wiem, że nauka czytania jest na moich barkach. "Zdecydowanie łatwiej jest dziecku, gdy ktoś czuwa"

Starania szkoły i nauczycieli podczas nauki zdalnej nie gwarantują, że dziecko nie będzie potrzebowało wsparcia dorosłego. Wielu rodziców uczniów klas 1-3 skarży się na to, że musi wybierać między pracą a lekcjami pociechy. - Próbowałam pracować zdalnie, ale syn podczas wf-u raz poślizgnął się i uderzył policzkiem o biurko. Muszę nadzorować to, co robi - opowiedziała nam mama pierwszoklasisty.

Nauczanie zdalne obowiązuje uczniów klas 1-3 szkół podstawowych od 9 listopada i potrwa to oficjalnie do 29 listopada. Premier Morawiecki podkreślił jednak, że możliwe, że zostanie przedłużone. Gdy rodzice dowiedzieli się o tej decyzji rządu, pisali na forum edziecko.pl, że "dzieci będą miały przez to ogromne braki". Najmłodsi potrzebują nadzoru szczególnie podczas zajęć z plastyki, wychowania fizycznego, ale też podczas nauki czytania czy pisania. 

Rodzice pomagają dzieciom w nauce zdalnej. "Nie mogę pracować w czasie lekcji syna"

Mama sześciolatka z Warszawy, który jest w pierwszej klasie, opowiedziała nam, że jej szkoła jest przygotowana na naukę zdalną. - Zajęcia w jego szkole rozpoczynają się o 8.30 i trwają średnio do 14.30. Są dziesięciominutowe przerwy i jedna obiadowa, która trwa 20 minut - wyjaśniła. Opowiedziała jednak, że aby lekcje miały sens, musi pomagać dzieciom. 

Lekcje zdalne w klasach 1-3.Nauka zdalna w klasach 1-3. "Trzeba wybrać: albo praca, albo dziecko"

"Jestem z dzieckiem w pokoju. Nadzoruję, co robi"

Nasza rozmówczyni wyjaśniła, że na plastyce pani poprosiła, aby dzieci przygotowały farby plakatowe i malowali paluszkami.

Super, ale to oznacza, że ja nie mogę pracować w czasie lekcji syna, tylko nadzoruję to, co robi. Wymieniam wodę do farb, wycieram rączki, żeby nie pobrudził komputera i myszki

- opowiedziała. Podobnie jest z zajęciami wychowania fizycznego. 

Rozkładam mu matę i wraz z nauczycielem wykonuje ćwiczenia. Próbowałam w tym czasie pracować, ale syn raz poślizgnął się i uderzył policzkiem o biurko, więc idealnie, kiedy podczas wf-u jestem z nim w pokoju i patrzę, co robi.

"Wiem, że temat nauki czytania jest na moich barkach"

Mama pierwszoklasisty zauważyła, że podczas lekcji z kształcenia zintegrowanego jest bardzo nierówny poziom. - Są dzieci, które już ładnie czytają i nie mają problemu z czytankami, ale są też takie - jak mój syn - które dopiero zdobywają tę umiejętność - stwierdziła.

Wiem, że temat nauki czytania jest na moich barkach i tylko systematyczna, indywidualna praca z synem pomoże mu oswoić czytanie

- przyznała mama sześciolatka. - Myślę, że gdybym była skoncentrowana tylko na nauce syna, pomagała mu podczas lekcji online, nadzorowała postępy, wyłapywała, z czym musimy popracować, co mu ewentualnie idzie gorzej, nad czym posiedzieć, jego nauka miałaby sens - wyjaśniła. Nasza rozmówczyni podkreśliła, że ma jednak na głowie inne obowiązki.

"Prowadzenie domu przy nauce zdalnej dzieci jest bardzo trudne"

W przypadku, kiedy mam na głowie swoją pracę, starsze dzieci i prowadzenie domu jest to bardzo trudne. Po lekcjach wieczorami staram się z nim pracować, ale jest już zmęczony i robi to bardzo niechętnie

- powiedziała. Zwróciła uwagę na to, że jej dziecko bywa rozkojarzone podczas zajęć online. 

Podczas lekcji online też czasami odpływa, widzę, że bawi się pod biurkiem jakąś zabawką, jest rozkojarzony

- wyjaśniła mama, która przyznała, że nie dziwi się synowi, a wręcz podziwia go za to, "ile godzin jest w stanie wysiedzieć przy biurku i stara się uczestniczyć w zajęciach". 

Najtrudniej mają najmłodsze dzieci. Pojawiają się problemy z pisaniem i czytaniem

Zapytaliśmy nauczycielkę wychowania wczesnoszkolnego z podstawówki w województwie mazowieckim o trudności w nauce zdalnej z opanowaniem podstawowych umiejętności, takich jak czytanie. Opowiedziała, skąd to może wynikać.

- Dzieci umiejętność czytania zdobywają w zróżnicowanym tempie. Niektóre już w zerówce czytają płynnie, więc praca zdalna w pierwszej klasie z takim dzieckiem jest ułatwiona. Takim uczniom można śmiało podać teksty do ćwiczenia, żeby utrwalały i rozwijały swoją zdolność, ale są również dzieci, które nie osiągnęły tej umiejętności wcześniej i dopiero niedawno zaczęły ją zdobywać - powiedziała. 

Wskazywanie właściwych dróg i wyczucie, na jakim poziomie jest dziecko i jak ma się uczyć, jest bardzo ważne. Bardzo pomocna na początku nauki czytania i pisania jest technika pozytywnych wzmocnień

- powiedziała. Nauczycielka wyjaśniła, że chodzi o "słowa bezpośrednio skierowane i indywidualnie dobrane dla dziecka, wsparcie, uśmiech i poczucie, ze pedagog jest obok, czy np. potwierdzenie, że jest dobrze".

To motywuje dziecko do dalszych działań i zaangażowania. Zdecydowanie łatwiej jest pierwszoklasiście zdobywać umiejętność czytania, gdy obok jest ktoś, kto czuwa nad nim i bezpośrednio kontroluje, stosując szereg różnych metod. Ponadto uczeń dzięki bezpośredniemu kontaktowi rozwija kompetencje społeczne

- wyjaśniła. - Nie do każdego ucznia trafia sposób kontaktowania się przez internet. Przed komputerem dziecko może być rozkojarzone, co zdecydowanie utrudnia przyswajanie wiedzy i zdobywanie nowych umiejętności - przyznała nauczycielka. 

Szkoły podstawowe na nauczaniu zdalnymRodzice o nauczaniu zdalnym w klasach 1-3. "Dzieci będą miały ogromne braki"