"Nie możesz uczyć się w szkole", "Nie możesz pracować". Nie bójmy się myśleć inaczej o osobach z Zespołem Downa!

Siostra Kai, Monika, cierpi na zespół Downa. Obie były niejednokrotnie świadkiem negatywnego postrzegania osób z Downem i zachowań głęboko je raniących. To stało się impulsem do akcji uświadamiającej Polakom, że osoby z zespołem Downa mają takie same potrzeby jak osoby pełnosprawne. Oczekują szacunku, tolerancji, akceptacji.

"Nie potraficie posługiwać się internetem", "Nie możecie uczyć się w szkole", "Nie możecie pracować"... Te i wiele innych krzywdzących stereotypów słyszą na co dzień osoby z zespołem Downa. Kampania, którą wymyśliła Kaja Bielawska, właśnie z takim stereotypowym postrzeganiem osób z zespołem Downa chce się rozprawić. 

Na potrzeby akcji z okazji Światowego Dnia Osób Z Zespołem Downa (21 marca) powstał spot, do którego zaproszono 8 osób z trisomią 21. Podzieliły się swoimi doświadczeniami, opowiedziały, co dla nich znaczy zespół Downa, jakie mają pasje i marzenia. Znakiem rozpoznawczym kampanii jest hasztag #ZespolKolorowychSkarpetek.

Zobacz wideo Nie bój się myśleć inaczej - Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa

Jeśli chcesz włączyć się do akcji i okazać solidarność z osobami dotkniętymi wadą genetyczną wystarczy udostępnić w mediach społecznościowych zdjęcie w kolorowych skarpetkach nie do pary, symbolizujących różnorodność genetyczną z hasztagiem #ZespolKolorowychSkarpetek.

 Akcji towarzyszy badanie dotyczące społecznego odbioru osób z zespołem Downa*.  60 proc. badanych deklarowało, że osoby z zespołem Downa spotykają się z sympatią i troską, 33 proc., że osoby z trisomią 21 budzą w nich uczucia neutralne, a 34 proc. -  współczucie. Blisko 1/4 badanych deklarowała, że chętnie im pomoże. Jednak aż 18 proc. przyznało, że czuje "zakłopotanie i zażenowanie "na ich widok, a 6 proc. strach. Co najbardziej alarmujące, blisko 10 proc. twierdzi, że tą wadą genetyczną można się zarazić.

Zdecydowana większość (79 proc.) badanych spotkała się z określeniem „Ty Downie” w sposób obraźliwy, w tym aż 95 proc. w codziennym życiu, a 70 proc. w Internecie.

Mimo, że większość badanych odpowiedziała, że osoby z zespołem Downa potrafią korzystać z Internetu (69 proc.), mogą uczyć się w szkole (72 proc.), czy pracować zarobkowo (70 proc.), to  ok. 15 proc. odpowiedziała, że osoby z zespołem Downa nie mają poczucia humoru i bywają agresywne.

- Badanie pokazało również, że połowa respondentów nigdy nie spotkała się z kampaniami dotyczącymi osób z zespołem Downa. To utwierdziło nas w przekonaniu, że warto podejmować akcje uświadamiające, takie jak #ZespolKolorowychSkarpetek. Gorąco zachęcamy do przyłączenia się do naszej kampanii – mówi Kaja Bielawska.

Kampania realizowana jest pro bono przez agencję Resolution dla Stowarzyszenia Rodzin i Opiekunów osób z zespołem Downa „Bardziej Kochani”. Za kreację odpowiada Tribal Media. Do kampanii dołączyła szeroka grupa wydawców, obok Gazeta.pl są to: Grupa Sarigato, YOC, VeoVee, WidWe, Tarsago, EmailNetwork, Converters, Audience Network, We Love Media, RoyalAd. Szczegółowe informacje o kampanii i spot dostępne są na stronie www.zespolkolorowychskarpetek.pl

*** Światowy Dzień Zespołu Downa obchodzony jest 21 marca. Został ustanowiony w 2005 roku z inicjatywy Europejskiego Stowarzyszenia Zespołu Downa, a od 2012 roku patronat nad obchodami sprawuje Organizacja Narodów Zjednoczonych. Data nie jest przypadkowa, jej amerykański zapis (3/21) symbolizuje trzeci chromosom w dwudziestej pierwszej parze, którego obecność stanowi główną przyczynę tego syndromu. Zespół Downa inaczej określany trisomią chromosomu 21 jest chorobą genetyczną opisaną przez brytyjskiego lekarza Johna Langdona Downa, od nazwiska którego przypadłość ta została nazwana zespołem Downa. W Polsce żyje około 60 tys. osób z trisomią 21.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.