Oceny z zachowania. Czy są w stanie odzwierciedlić poziom zaangażowania i zachowania dziecka?

Oceny z zachowania nie od dziś budzą kontrowersje wśród rodziców, nauczycieli i uczniów. Są one bowiem składową wielu czynników, które podlegają weryfikacji wychowawcy. Dzieci często czują się pokrzywdzone swoimi ocenami z zachowania, rodzice kontestują powody z jakich ich dziecko zostało ocenione w ten a nie inny sposób, a nauczyciele posiłkują się statutem szkoły, który powinien jasno i czytelnie opisywać zasady oceniania zachowania uczniów. Czy oceny z zachowania są tak naprawdę potrzebne?

Zachowanie w szkole. Za co oceniani są uczniowie?

Od wielu lat zachowanie w szkole oceniane jest podobnie jak wyniki w nauce z poszczególnych przedmiotów. Uczniowie na każdym etapie kształcenia: od podstawówki po szkołę średnią, otrzymują na koniec roku notę, która ma wyrażać to, jak przez cały rok zachowywali się w szkole w stosunku do nauczycieli, rówieśników i nie tylko. Na ocenę zachowania wpływa także ogólna postawa ucznia: to czy angażuje się w różne projekty pozalekcyjne, czy chętnie podejmuje działania bezinteresowne np. angażując się w wolontariat, czy pomoc kolegom mającym kłopoty z nauką. Ocena z zachowania powinna być więc sumą wszystkiego to co dobre i pozytywne, ale musi też uwzględniać ewentualne niedociągnięcia w zachowaniu ucznia. Ważne, żeby oceny z zachowania były obiektywne, nie podszyte sympatiami lub antypatiami nauczyciela. Wówczas zyskujemy pewność, że wszyscy uczniowie w klasie będą czuli, że są oceniani sprawiedliwie i bezstronnie, a ich rodzice nie będą mieć zastrzeżeń, co do wyników swoich pociech.

Skala ocen z zachowania. Na co wpływa ocena?

Skala ocen z zachowania w polskim systemie oświaty jest niezależna od skali ocen przedmiotowych. Stopnie przyznawane za zachowanie mają raczej wyrażać postawę, jaką uczeń prezentował w danym roku szkolnym. Dlatego skala skonstruowana jest za pomocą przymiotników. Wyróżniamy zachowania:

  • wzorowe,
  • bardzo dobre,
  • dobre,
  • poprawne,
  • nieodpowiednie,
  • naganne.

Stopnie wystawione za zachowanie w naszym systemie oświaty nie mają wpływu na oceny z poszczególnych przedmiotów. Nie wpływają także na to, czy uczeń otrzymuje promocję do kolejnej klasy. 

Zobacz wideo "Co jest złego w tym, że uczeń sprawdzi coś w internecie? Kwestia, żeby umiał zweryfikować znalezione informacje"

Kryteria ocen z zachowania: szukaj ich w statucie szkoły

Każda szkoła jest zobowiązana do przedstawienia uczniom i rodzicom jasnego systemu, według którego w danej placówce oceniane jest zachowanie. Kryteria ocen z zachowania powinny być zapisane jako część statutu szkoły, tak aby każdy mógł w dowolnej chwili mieć do nich dostęp. Najważniejsze bowiem jest, aby ocenianie zachowania uczniów odbywało się z zachowaniem zasad jasności i klarowności. W każdej szkole kryteria oceniania zachowania formułowane są w odrębny sposób, niemniej jednak w przeważającej mierze sprowadzają się one do kilku głównych zagadnień, które szczególnie brane są pod uwagę podczas wystawiania oceny z zachowania. Przede wszystkim zwraca się uwagę na:

  • kulturę osobistą, czyli to czy uczeń kulturalnie zachowuje się w szkole i poza nią, czy okazuje szacunek innym osobom, czy dba o piękno mowy ojczystej,
  • dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
  • wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
  • postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej.

Kryteria powinny być przedstawione rodzicom podczas zebrania z wychowawcą, natomiast uczniom na pierwszej lekcji wychowawczej. Każda ocena z zachowania powinna być starannie przemyślana i umotywowana przez nauczyciela. Jeśli istnieje powód do wystawienia oceny nieodpowiedniej lub nagannej, rodzice powinni zostać poinformowani o planie wystawienia takiej oceny odpowiednio wcześniej, tak aby można było podjąć próby naprawy zaistniałej sytuacji. 

Ocena z zachowania w szkole podstawowej

Ocena z zachowania w szkole podstawowej jest szczególnie ważna dla dziecka, rodzica i  nauczyciela. Ocena bowiem przekazuje nam wiele ważnych informacji. Celem oceniania zachowania uczniów jest:

  • diagnoza, czyli określenie z czym uczeń ma problemy,
  • uzyskanie informacji o postępie i rozwoju każdego ucznia,
  • zróżnicowanie między uczniami - docenienie wybitnych i zmotywowanie do dalszej pracy słabszych uczniów.

Jakie są oceny z zachowania?

W polskim systemie oświaty istnieją jasne reguły dotyczące oceniania. Jakie są oceny z zachowania? Przede wszystkim są jawne - każdy uczeń i jego rodzic ma prawo znać ocenę z  zachowania, ale także może domagać się wyjaśnienia, dlaczego jest ona taka a nie inna. Dlatego też nim nauczyciel wystawi ocenę, powinien starannie przeanalizować kryteria oceniania zachowania w swojej szkole, by nie popełnić błędu podczas oceniania i tym samym nie skrzywdzić żadnego ucznia wystawieniem niewłaściwej noty.

Zobacz też: Szkolna przerwa. "Nie wyjdziecie z klasy, póki nie posprzątacie w szafkach"

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.