Wszystkie dzieci rozwijają się we własnym tempie, osiągając nowe umiejętności. Może być tak, że w wieku 6 miesięcy jedno dziecko będzie potrafiło gaworzyć i siedzieć, a inne zacznie wykonywać te czynności znacznie później. Nie skupiaj się na tym, by twoje dziecko wszystko robiło jak najszybciej, daj mu czas i zobacz, co faktycznie powinno umieć po 6 miesiącu życia, a co robi znacznie wcześniej niż jego rówieśnicy.
Rozwój niemowlaka w 6 miesiącu - etapy
Etap pierwszy. Po skończeniu 6 miesiąca życia maluch powinien już osiągnąć następujące umiejętności:
- podciągnąć się do pozycji siedzącej, utrzymując głowę w jednej linii razem z resztą ciała,
- wydawać dźwięki przypominające „gu-gu-gu”.
Etap drugi. Maluch zdobywa nowe umiejętności, jak:
- utrzymywanie się na nogach, gdy ma wsparcie (np. podtrzymuje je opiekun),
- samodzielnie siedzenie, bez podparcia,
- obracanie się w stronę dobiegającego głosu, dźwięku,
- śmianie się; wydobywanie dźwięków, które śmiech przypominają.
Etap trzeci obejmuje to, co dzieci po ukończeniu 6 miesiąca życia być może potrafią. Jest to:
- stanie ze wsparciem (podparcie),
- podejmowanie próby dotarcia do celu, np. przedostanie się do oddalonej gdzieś zabawki,
- wyrażenie protestu podczas zabierania mu jakiejś rzeczy (np. zabawki czy innego przedmiotu),
- wodzenie wzrokiem za przedmiotem, który jest w jego kręgu zainteresowań,
- zjedzenie bez pomocy chrupka lub biszkopta,
- przełożenie niewielkich przedmiotów z jednej dłoni do drugiej,złapanie w dłoń drobnego przedmiotu, np. kawałka suszonej żurawiny (dlatego należy zachować szczególną ostrożność w tym, co znajduje się w zasięgu ręki dziecka), gaworzenie i łączenie samogłoski ze spółgłoskami np. ma-ma, ba-ba,
Etap czwarty zawiera umiejętności, które dziecko tym wieku może już osiągnąć: samodzielnie się
- poruszać – raczkując lub pełzając,
- podciągać się do pozycji siedzącej z leżącej,
- podciągać się do pozycji stojącej z siedzącej,
- mówić mama i tata, nie rozumiejąc sensu wypowiadanych „słów”,
- uchwycić niewielki przedmiot i przytrzymać go między kciukiem a palcem wskazującym.
Zabawki edukacyjne dla 6 miesięcznego dziecka
6 miesięczne dziecko nie jest laleczką w rękach rodziców, w tym wieku maluch chętnie uczestniczy w różnych aktywnościach. Aktywnie się uczy i potrafi kontrolować swoje zmysły - po pierwsze dobrze widzi wszystko czego dotyka, a także patrzy na tego, kto do niego mówi, ogląda się za innym źródłem dźwięku, chce dotknąć tego, co zje. Jakie zabawy z takim maluchem najlepiej wpłyną na jego rozwój?
Motoryka duża i jej rozwój
Jeśli chodzi o zabawy i aktywności, które mają wspierać rozwój motoryki małej, to z pewnością trzeba poświecić jej nieco uwagi. Odpowiednie ćwiczenia mają bowiem pomóc w siadaniu, w umiejętności samodzielnego poruszania się - najpierw raczkowania, a potem chodzenia. W dalszej kolejności pomogą w zjeżdżaniu ze zjeżdżalni i jeżdżeniu na rowerze. W tym celu powinniście często zmieniać pozycję dziecka - np. przekręcać je na plecy (z brzucha). Jeśli maluszek będzie gotowy, a przekonasz się o tym, gdy spróbujesz, to niech ćwiczy:
- podskakiwanie na kolanach rodzica,
- siedzenie z podparciem i w pozycji "żabki",
- stawanie na czworakach,
- podciąganie do pozycji siedzącej,
wstawanie z przytrzymaniem mebli lub łóżeczka.
wstawanie z przytrzymaniem mebli lub łóżeczka.
Motoryka mała i jej rozwój
Rozwój takich umiejętności, jak posługiwanie się rączkami i palcami będzie pomocne w opanowaniu samodzielnego jedzenia, mycia zębów, rysowania, pisania, zawiązania sznurówki czy przekręcania kluczyka w zamku. Aby pomóc dziecku jak najszybciej osiągnąć te umiejętności, stwarzaj dziecku okazję do ćwiczeń manualnych - manipulowania niewielkimi przedmiotami, eksperymentowania i odkrywania. W tym celu warto postawić na zabawki edukacyjne, które wymagają manipulowania, uderzania, kręcenia, przekręcania, otwierania i zamykania, a także na:
- klocki - drewniane, plastikowe, piankowe i inne bezpieczne dla dzieci w tym wieku.
- lalki wykonane z miękkich materiałów (czyli przede wszystkim materiałowe), a także wypchane materiałowe zwierzęta, bardzo pomocne w zdobyciu umiejętności chwytania. Oprócz tego, że są świetną zabawką, to wyrabiają zręczność u najmłodszych.
- piłki o różnych gabarytach i w różnym stylu - mogą być gumowe, materiałowe, silikonowe itp. Mają służyć do trzymania, ściskania, a także do toczenia, a gdy piłka ucieka mobilizuje dziecko do wykonania ruchu.
- zabawki przypominające przedmioty codziennego użytku lub realne przedmioty codziennego użytku z odpowiednim zabezpieczeniem, tj. np. telefon, wszelkie garnuszki, sitka, drewniane łyżki (odpowiedniej wielkości, bez ostrych krawędzi), puste pudełka (o odpowiedniej wadze i wielkości).
Zobacz co to są siatki centylowe i w jaki sposób pomagają nam ocenić rozwój dziecka