1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Ciężkie nogi - przyczyny, objawy i skuteczne sposoby leczenia

Uczucie ciężkich nóg to częsta dolegliwość występująca zarówno u kobiet, jak i mężczyzn. Jej przyczyny mogą być bardzo różne, dlatego warto zapoznać się z tym, co je powoduje. Oto przyczyny uczucia ciężkich nóg i możliwe metody leczenia

Ciężkie nogi - o czym mowa?

Uczucie ciężkich nóg to problem, który dotyka bardzo wielu osób. Szczególnie narażone są na nie osoby w wieku okolicach 45-55 lat i starsze, jednak może on pojawić się u osób w każdym wieku.

Sam problem opisuje się jako poczucie ciężkości w dolnych kończynach, któremu towarzyszy ból i opuchlizna, zazwyczaj obrzęk wokół kostek. Oprócz tego nieprzyjemnego uczucia może pojawić się piekący lub kłujący ból w stopach i łydkach, skurcze mięśni, mrowienie i drętwienie nóg, pajączki naczyniowe - pajączki na nogach, żylaki a nawet wystąpienie pewnych zmian na powierzchni skóry. W zaawansowanych i długotrwałych przypadkach może dojść nawet do owrzodzenia podudzi. Ciężkie nogi mogą być sygnałem wskazującym na początek choroby żylakowej, dlatego nie wolno tego problemu bagatelizować i najlepiej, jak najszybciej podjąć odpowiednie działania.

Ciężkie nogi - przyczyny

Uciążliwa dolegliwość ciężkich nóg zazwyczaj jest wynikiem zastoju krwi w żyłach kończyn dolnych, zastój zaś może być spowodowany różnymi chorobami żył. Wśród innych przyczyn ciężkich nóg wymienia się:

  •  przewlekłą niewydolność żylną, czyli tak zwane żylaki nóg,
  • zakrzepicę żył głębokich,
  • niewydolność serca - jeśli serce nie może w prawidłowy sposób przepompowywać krwi do tętnic, wpływa to na zaleganie w żyłach obwodowych. W dalszej kolejności żyły robią się coraz bardziej pełne i coraz mniej przepuszczalne. To zaś powoduje takie konsekwencje, jak: ból, obrzęk i właśnie nieprzyjemne uczucie ciężkich nóg,
  • wykonywanie intensywnych ćwiczeń fizycznych - podczas treningu wzmaga się przepływ krwi (sprawnie działająca pompa mięśniowa) i rozszerzają naczynia, które mają za zadanie dostarczenie mięśniom potrzebnej ilości tlenu i składników odżywczych. Po skończeniu ćwiczeń naczynia wciąż są rozszerzone, a pompa już nie pracuje i dochodzi do zastoju krwi, czego efektem jest uczucie ciężkości nóg.
  • przebywanie przez długi czas w nieruchomej pozycji - długa jazda samochodem, lot samolotem, siedzący tryb pracy.

Warto zauważyć, że problem ciężkich nóg może dotyczyć również aktywnych, zdrowych osób.

Często towarzyszy on również kobietom w ciąży, w organizmie których zachodzą prawdziwe burze hormonalne. Podwyższony poziom estrogenów wpływa na rozluźnienie naczyń żylnych. Poza tym, podczas ciąży zwiększa się ilość krwi i powiększa się macica, która naciska na żyły w okolicy jamy brzusznej.

Drętwienie kończyn - błaha dolegliwość czy choroba?

Zobacz wideo

Ciężkie nogi - co przyniesie ulgę? Sposoby leczenia

W łagodzeniu dolegliwości związanych z uczuciem ciężkich nóg można spróbować następujących sposobów:

  • Odpowiednia dawka ruchu

Chodzi tu zarówno o aktywność fizyczną, jak i o zapewnienie ruchu podczas codziennego spędzania dnia. Zamiast wszędzie jeździć samochodem, dobrze jest się przespacerować, a zamiast jeździć windą - można wejść schodami. Nawet jeśli mamy siedzącą pracę, starajmy się jak najczęściej poruszać stopami i podnosić kolana. Nie zapominajmy o robieniu sobie regularnych przerw na krótki „spacer po korytarzu”.

  • Zdrowa, zbilansowana dieta

Oprócz ruchu duże znacznie odgrywa również odpowiednia dieta, ograniczająca spożycie „złego” cholesterolu (tzw. LDL). Jego nadmiar powoduje odkładanie się tłuszczu w naczyniach krwionośnych i ogranicza przepływ krwi.

W codziennym menu nie powinno znajdować się zbyt dużo cukru. Warto uważać nie tylko na słodycze, ale również słodkie napoje gazowane i soki. Słodkie przekąski powinny zastąpić warzywa i owoce, które mają wiele witamin. Szczególnie ważne jest spożycie witaminy C, która zapobiega uszkodzeniom w strukturze tkanki łącznej ścian naczyń krwionośnych.

  • Stop nałogom - rzucenie palenia

Zdaniem naukowców palenie papierosów jest jedną z przyczyn, które powodują niewydolność żył kończyn dolnych.

  • Wykonywanie masaży

Masaże można robić samodzielnie np. podczas kąpieli, polewając się na zmianę ciepłą i zimną wodą, zaczynając od góry. Im częściej będą wykonywane, tym lepsze będzie krążenie i wygląd zewnętrzny skóry.

  • Rajstopy przeciwżylakowe

Noszenie rajstop lub pończoch przeciwżylakowych jest skutecznym sposobem na walkę z problemem ciężkich nóg i żylaków. To wygodny i łatwy sposób, ale najlepsze efekty osiąga się, gdy dobierze je lekarz.