FOMO, czyli lęk przed odłączeniem. Twoje dziecko ma z tym problem?

FOMO (ang. Fear of Missing Out), czyli lęk przed odłączeniem, może dotknąć każdego, nawet małe dzieci - alarmuje na swojej stronie Ministerstwo Cyfryzacji. Poznaj objawy FOMO i sposoby pomocy.

FOMO, czyli lęk przed odłączeniem, to dziś coraz powszechniejszy problem. Co gorsza, dotyczy on także dzieci i młodzieży. Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało więc na swojej stronie specjalny poradnik dla rodziców "Nie zagub dziecka w sieci", który został przygotowany przez Martę Witkowską z Akademii NASK.

FOMO u co piątego nastolatka

Raport "FOMO. Polacy a lęk przed odłączeniem" z 2018 roku wskazuje, że wysoki poziom FOMO zdiagnozowano aż u co piątego nastolatka. W grupie powyżej 15. roku życia problem ten dotyka aż 16 procent badanych. Jeszcze bardziej alarmujące są badania NASK. Z raportu "Nastolatki 3.0" wynika, że aż co trzeci nastolatek nie jest w stanie wytrzymać i funkcjonować bez telefonu. Co czwarty deklaruje, że odczuwa potrzebę używania telefonu natychmiast po odłożeniu, natomiast dla co piątego używanie smartfonu jest ważniejsze, niż potencjalne szkody tym wywołane.

Przekonanie, że coś ważnego ominie ich [internautów - przyp. red.] dokładnie wtedy, kiedy są offline coraz częściej niepokoi wielu polskich internautów, w tym tych najmłodszych. To właśnie FOMO. Może dotknąć każdego, niezależnie od wieku, ale to nastolatki są na nie szczególnie podatne. Warto pamiętać, że FOMO może doprowadzić do poważnego nadużywania nowych technologii

- komentuje Marta Witkowska z NASK.

FOMO. Objawy - jakie są?

Rosnąca rola mediów społecznościowych w codziennym życiu sprawiła, że praktycznie cały czas możemy być na bieżąco - zarówno z wydarzeniami na świecie, jak i z życiem prywatnym znajomych. Dla nastolatka, który rozwojowo czuje silną potrzebę akceptacji ze strony grupy rówieśniczej, pokusa, aby być cały czas online, jest jeszcze silniejsza. Czy FOMO dotyczy ciebie lub Twojego dziecka? Wysoki poziom FOMO przejawia się:

  • obawą, że życie innych ludzi (także znajomych) jest bardziej satysfakcjonujące;
  • niepokojem, gdy nasi znajomi bawią się bez nas;
  • niepokojem, gdy nie znamy planów naszych znajomych;
  • obawą przed przeoczeniem zaplanowanego lub spontanicznego spotkania;
  • nieustanną potrzebą sprawdzania, co robią nasi znajomi;
  • potrzebą (lub przymusem) relacjonowania w sieci swojego życia, zwłaszcza pozytywnych wydarzeń;
  • potrzebą posiadania komórki zawsze w zasięgu ręki.

FOMO. Co powinno zaniepokoić rodzica

Oczywiście wielu ludzi używa swojego telefonu przez wiele godzin dziennie, bo na przykład wymaga tego od nich praca. Co zatem powinno nas zaniepokoić w kontekście FOMO?

  • Nasilające się trudności z koncentracją;
  • Problemy z zasypianiem;
  • Silna potrzeba (czy nawet przymus) noszenia komórki cały czas przy sobie;
  • Niemożność wyłączenia telefonu nawet na chwilę;
  • Uspokojenie się przez dotykanie komórki;
  • Konieczność zareagowania na sygnał telefonu, nawet jeśli sytuacja jest ku temu nieodpowiednia;
  • Poświęcanie coraz większej ilości czasu na media społecznościowe;
  • Poczucie pustki, niemożność znalezienia sobie miejsca, gdy nie ma żadnej notyfikacji;
  • Wahania nastroju w zależności od pozytywnej lub negatywnej reakcji sieci;
  • Nieustanne porównywanie publikowanych przez siebie treści z postami znajomych
  • Narastające poczucie nieatrakcyjności towarzyskiej.

FOMO. Co robić? Jak pomóc

Ministerstwo Cyfryzacji na swojej stronie zaleca, by nie zwlekać z reakcją, jeśli podejrzewamy u dziecka wysoki poziom FOMO, jednak działanie rodzica powinno być wyważone i przemyślane. 

  1. Najpierw dokładnie obserwuj, jak funkcjonuje dziecko: jaki jest jego rytm dnia, jak wygląda sytuacja w szkole. Przyjrzyj się, czy spotyka się z kolegami w świecie rzeczywistym i czy ma przyjaciół poza siecią.
  2. Sporządź plan rozmowy - najlepiej zrobić wcześniej notatki - spisz swoje obserwacje i argumenty.
  3. Przygotuj sobie cytaty i artykuły specjalistów z dziedziny FOMO
  4. Wybierz odpowiedni moment na rozmowę. Rodzicem nie powinny targać emocje, obie strony powinny mieć też na nią odpowiednio dużo czasu.
  5. Słuchaj uważnie, co mówi ci dziecko.
  6. Nazwij swoje emocje i emocje dziecka.
  7. Ustal z dzieckiem zasady korzystania z internetu.
  8. Zaangażuj się w znalezienie dziecku atrakcyjnych aktywności offline.
  9. Pamiętaj, aby zasady dotyczące korzystania z komórki i komputera dotyczyły wszystkich członków rodziny (także rodziców), a nie tylko dziecka.
  10. Jeśli użytkowanie internetu wiąże się z dodatkowymi kosztami, porozmawiaj o tym z dzieckiem. 

Daj dziecku alternatywę dla smarfona. Zobacz w naszym wideo, jak bawić się z dzieckiem:

Zobacz wideo

Artykuł opracowano w oparciu o informacje opublikowane na stronie Ministerstwa Cyfryzacji.  

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.