1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Kiedy najlepiej wziąć prysznic? Naukowcy wyliczyli idealną porę

Niektórzy z nas biorą szybki prysznic z rana. Inni wolą długie kąpiele wieczorową porą. Mało kto zastanawia się nad tym, czy godzina, o której się myjemy, ma znaczenie dla funkcjonowania naszego organizmu. Naukowcy udowodnili, że od tego zależy jakość naszego snu. Przeanalizowali dane i wyliczyli, kiedy jest najlepszy czas na kąpiel.

Kąpiel lub prysznic powinniśmy brać jedną-dwie godziny przed pójściem spać - tak wynika z analizy badań naukowców z Uniwersytetu Teksańskiego w Austin. Badacze twierdzą, że taka kąpiel może skrócić czas zasypiania średnio o 10 minut. Kąpiel poprawia krążenie krwi od stóp do rąk i pomaga się zrelaksować, a  to ma znaczenie dla naszego snu. 

Badania dowodzą, że ciepły prysznic lub kąpiel przed snem ma ogromny wpływ na jego jakość

- mówi Shahab Haghayegh, jeden z autorów badań.  

Wpływ kąpieli na jakość snu 

Naukowcy z Wydziału Inżynierii Biomedycznej na Uniwersytecie Teksańskim w Austin zajęli się analizą związku kąpieli z jakością snu. Przeanalizowali łącznie 5322 badania z baz danych. Wyniki swoich analiz opublikowali w czasopiśmie "Sleep Medicine Reviews".

Badacze zajęli się wpływem kąpieli na jakość snu, biorąc pod uwagę takie czynniki jak: czas potrzebny do zasypiania, liczbę przebudzeń, całkowity czas snu, jakość snu, sen wolnofalowy (najgłębsza faza snu) i subiektywna jakość snu. 

"Jedynym sposobem na dokładne określenie, czy w rzeczywistości można poprawić jakość snu dzięki kąpieli o odpowiedniej porze, było przeanalizowanie licznych danych z przeszłości" - dodaje autor badań. Naukowcy doszli do wniosku, że kąpiel jedną lub dwie godziny przed snem może przynieść wiele korzyści. 

Prysznic lub kąpiel jako sposób na problemy z zasypianiem

Stan odprężenia organizmu jest bardzo ważny, jeśli chodzi o zasypianie. Ciepła kąpiel lub prysznic to jeden ze sposobów, które pomagają nam się zrelaksować. Jeśli nasz organizm jest odprężony, łatwiej jest się wyciszyć, a to pomaga mieć lepszy sen. Co więcej, po kąpieli temperatura naszego ciała ma tendencję do spadku, a to również pozytywnie wpływa na jakość snu. 

Ciepły prysznic lub kąpiel poprawia rytm dobowy temperatury. Cykl temperaturowy napędza cykl snu i jest ważnym czynnikiem, który pomaga szybko zasnąć i cieszyć się głębokim snem.

Dlaczego sen jest ważny?

Odpowiednia ilość snu jest niezbędna dla odpowiedniego funkcjonowania organizmu. Niedobory snu mogą sprawiać, że myślimy mniej logicznie i podejmujemy ryzykowne decyzje. Mogą powodować zaburzenia nastroju, problemy z koncentracją i zapamiętywaniem. Człowiekowi, który się nie wysypia, znacznie obniża się motywacja do działania i chęć do życia. Jego reakcje mogą być spowolnione. Niewystarczająca ilość snu osłabia także działanie układu odpornościowego. 

Zobacz wideo