1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Dzieci i ich wideoblogi. Pozwalać na lans w sieci?

Najmłodsi vlogerzy mają po kilka lat. W sieci przybywa vlogów, których głównymi bohaterami są kilkulatkowie. Czy wideoblog jest dobrym narzędziem dydaktycznym? A może zagrożeniem dla prywatności dziecka?

To oczywiste, że internet jest dla dzieciaków naturalnym środowiskiem. Chcą nie tylko biernie konsumować treści, ale też tworzyć je i odnosić na tym polu sukcesy. Ponad dwa lata temu głośno było o sukcesie Aleksego – młodego polskiego blogera recenzującego literaturę dziecięcą „Książki na czacie”. Chłopiec zajął 2. miejsce w Europie w konkursie na najlepsze treści dla dzieci.

Blogi – pieśń przeszłości?

Dzisiaj blogi tworzy się w ramach szkolnej pracy domowej. Doczekały się też specjalnych warsztatów dla dzieci, prowadzonych przez poważne instytucje np. Narodowy Instytut Audiowizualny – NiNa.

Wideblogi – aktywność jak każda inna

Wideoblogi to kolejne ekscytujące medium dla dzieci. Prowadzenie własnego wideobloga to dla wielu naturalny pomysł, gdy mama lub tata tworzą już vloga parentingowego, gdy idolkami małych modniś są Youtuberki z własnymi kanałami poświęconymi tajnikom makijażu. Nie ma się co dziwić, że maluchy postrzegają vlogowanie jako oczywistą aktywność człowieka i chcą stworzyć coś swojego.

Niedaleko pada jabłko

maniekRodzinkamaniekRodzinka Klatka z Youtube/maniekRODZINKA/najmądrzejsze zwierzęta

Czasem zaczyna się od vloga lifestylowego tworzonego przez rodzinę jak np. w przypadku Maksa i Gabrysia, których poznajemy dzięki wideoblogowi ich rodziców. Kanał maniekRODZINKA to seria filmów w których rodzice pokazują swoje codzienne życie i chętnie włączają w te aktywność dzieci.

Zabawy EuzebiuszaZabawy Euzebiusza fot. klatka z Youtube/Zabawy Euzebiusza

Bywa, że na vlogu z udziałem dzieci prezentuje się świat oczami dziecka, choć tworzony jest w dużej mierze przez rodziców – np. popularny vlog testującego zabawki chłopca - Zabawy Euzebiusza.

Dziecko w roli głównej

Często to dzieciaki z własnej inicjatywy chcą zadebiutować. Dla najmłodszych pokusa wrzucenia do internetu filmiku ze sobą w roli głównej jest ogromna. To przecież nic innego jak znany wszystkim rodzicom okrzyk „Mamo/Tato, patrz!” - tym razem kierowany na cały świat. Wysyp filmów, prezentujących maluchy odkrywające zawartość jajka niespodzianki, świetnie to pokazuje. Zaistnieć, stać się popularnym – spełnienie tego marzenia wydaje się w zasięgu ich ręki.

 

Zazwyczaj rodzice są jednak ostrożni. Ledwie oswoili temat blogów, a tymczasem trzeba zastanowić się, jakie konsekwencje może mieć umieszczenie w sieci filmu i po co w ogóle to robić.

Jak być rodzicem vlogera i nie zwariować?

 - Rolą rodzica jest zapewnienie bezpieczeństwa dziecku
Warto zapoznać się z materiałami z kampanii "Pomyśl Zanim Wrzucisz" Fundacji Dzieci Niczyje, która od lat zajmuje się bezpieczeństwem dzieci w interneci. Przede wszystkim pamiętajmy, by chronić tożsamość dziecka i świadomie zadecydować czy publikuje ono pod własnym nazwiskiem czy też pod pseudonimem. Dziecko nie umie też samodzielnie chronić i kreować własnego wizerunku. To dorosły powinien zrecenzować materiał przed umieszczeniem go w sieci - czy za parę miesięcy dziecko nie będzie oglądało tego filmu z zażenowaniem? Pamiętajmy też, że nawet jeśli dziecko wie o hejcie w internecie, nie znaczy to, że będzie umiało sobie poradzić w sytuacji, gdy osobiście go doświadczy. Najprostszym zabezpieczeniem może być moderowanie komentarzy.

 - Dobre wychowanie
Pamiętajmy że, tak jak uczymy dzieci grzecznego zachowania w codziennych sytuacjach, tak samo powinniśmy dawać im wskazówki dotyczące etykiety w internecie. Tłumaczmy jak odnaleźć się w społeczności vlogerów. Chociaż sieć daje poczucie anonimowości i co za tym idzie bezkarności, to warto podkreślać, że każdy jest odpowiedzialny za swoje słowa i czyny. Nie wolno obrażać innych ludzi, czy publikować dotyczących ich treści bez ich zgody. Uczmy dzieci wrażliwości i wyrozumiałości wobec innych blogerów, vlogerów, forumowiczów, którzy mogą prezentować w internecie bardzo osobiste treści.

 - Kształtowanie aktywności dziecka
W realnym świecie uczymy dzieci nowych umiejętności. Nie zabraniamy korzystać ze schodów, ale cierpliwie pokazujemy, jak po nich chodzić nie robiąc sobie krzywdy. W wirtualnym świecie wielu rodziców nie czuje się tak samo kompetentnymi i zakazuje ryzykownej w ich odczuciu aktywności lub popada w drugą skrajność i kompletnie nie zajmuje się tym, co ich dziecko robi w sieci. Blog czy też wideoblog to niekoniecznie nowe oblicze pamiętnika. Bezrefleksyjnie wrzucane do internetu relacje z życia osobistego dziecka potrafią wprawić w osłupienie: „Gdzie byli rodzice?”.
Ważną rolę do odegrania mają też nauczyciele. Założyciel portalu Enauczanie.com, poświęconego edukacyjnym zastosowaniom najnowszych technologii - Lechosław Hojnacki mówi wprost – „Na tym polu szkoła nie może zrezygnować z uczenia”. Tym bardziej, że wideoblog to po prostu świetne narzędzie dydaktyczne. Wystarczy wspólnie zastanowić się, co dziecko chce zaprezentować na swoim vlogu.

Tematów na vloga jest mnóstwo...

Poniżej kilka inspiracji dla rodziców i dzieci, którzy mają ochotę na przygodę z wideoblogiem.

- Codzienność/zabawa/ hobby – np. filmy przedstawiające zabawę klockami Lego. Pamiętajmy, że dziecko do 13 roku życia nie może mieć własnego konta na YT a osoba niepełnoletnia, zgodnie z regulaminem, nie będzie mogła na takiej działalności zarabiać. Warto więc, ostudzić zapał przedsiębiorczego małolata, który będzie planował krociowe wpływy z reklam.

- Prezentacja talentu czy osobowości medialnej – może być to alternatywa dla występu w konkursach czy talent show jak np. filmiki Olivii Tomczak

 

- Wyjątkowe zainteresowanie dziecka – np. vlog młodego ornitologa, Bocian Vlog

- Nauka poprzez vlogi – prowadzone w ramach zająć szkolnych, inspirowane czy współtworzone przez nauczycieli wraz z uczniami– np. Instrukcja Obsługi Języka polskiego (ten wideoblog prowadzony przez nauczycielkę - Katarzynę Krywult i uczniów ze Szkoły Podstawowej w Bestwinie zdobył zdobył 1. miejsce w Europie w kategorii twórców grupowych – klas szkolnych i grup młodzieżowych w ogólnoeuropejskim konkursie The European Award for Best Content for Kids)

Nawet jeśli nie od razu pojawią się znaczące osiągnięcia, dzieci mogą wynieść bardzo wiele korzyści z prowadzenia vloga. Gdy uczeń szkoły podstawowej sam przyznaje: „Nauczyłem się występować przed kamerą”, to już jest sukces! Od wrzucania prostych filmów dzieci bardzo chętnie przechodzą do zgłębiania tajników montażu czy do tworzenia animacji poklatkowych. Mądrze pokierowane na początku przygody z vlogowaniem z czasem same mogą stać się przewodnikami po wirtualnym świecie dla rodziców i nauczycieli.