1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Energia pod kontrolą

Karate, judo, joga to coś więcej niż sport. To poszukiwanie harmonii w ciele i... w życiu. Nawet małe dzieci warto zachęcać do uprawiania tej sztuki.
Regularne przygody z jakimkolwiek sportem przynoszą dzieciom mnóstwo radości, poczucie spełnienia i piękne, zdrowe ciało. Sport uczy też wytrwałości i systematyczności w dążeniu do celu, pokonywania własnej słabości i wiary w siebie, dokonywania wyborów, szacunku dla innych, wygrywania i przegrywania. To świetna lekcja zdrowej rywalizacji i współpracy w zespole. To chyba dość powodów, by zachęcać do niego dzieci jak najwcześniej.

RODZINNA PASJA

Najlepiej samemu dać dobry przykład. Sport to świetna zabawa i sposób na wspólne spędzenie wolnego czasu. Rodzinna wyprawa rowerowa, wypad na pływalnię czy na rolki są znacznie ciekawsze od siedzenia przed komputerem czy przy grillu w ogródku. I to zarówno dla dzieci, jak i dla rodziców. Dają możliwość lepszego poznania się i zrozumienia. Zarówno małego dziecka, jak i niemal dorosłego nastolatka. Bo przecież to pasja, z której się nie wyrasta.

Pamiętajmy jednak, że to sport dopasowujemy do możliwości, ograniczeń i chęci dziecka, a nie odwrotnie. Nie ulegajmy pokusie realizowania naszych (dorosłych) niespełnionych pragnień. Dzieci mają własne upodobania, pasje i sobie właściwe cechy motoryczne.

SZEROKI WYBÓR

Jakie zatem sporty wybrać? Najlepiej próbować z różnymi, szukając tego, co dziecku najbardziej przypadnie do gustu. Każdy z nas przecież dobrze czuje się w określonych, a nie we wszystkich po kolei formach aktywności.

O zaletach jazdy na rowerze, pływania, gier zespołowych nikogo specjalnie przekonywać nie trzeba. Nie wszyscy jednak wiedzą, jak podejść do sportów, które zdobywają ostatnio sporą popularność, a niektórym wydają się nieco "egzotyczne".

SPORTY WALKI

Kształtują nie tylko sprawność, ale i charakter dziecka.

Zajęcia z judo, aikido i innych sportów walki doskonalą koordynację i poczucie równowagi, wytrwałość i systematyczność w dążeniu do celu. Ale najważniejsze - budzą i rozwijają radość ruchu, ideę rywalizacji w najzdrowszej formie. W miarę poznawania możliwości swoich i partnerów dziecko uczy się współodpowiedzialności, umiejętności przegrywania i pokonywania własnej słabości, wiary w siebie. Uświadamiają mu własną wartość w grupie.

Najlepiej rozpocząć regularną przygodę ze sportami walki między 5. i 7. rokiem życia. Dużo oczywiście zależy od cech i charakteru dziecka, zresztą nie każdy maluch odnajdzie w takich sportach pasję i przyjemność. Ale to czas najbardziej dynamicznego rozwoju ciała. Sporty mogą pomóc zapanować nad tymi procesami. Nie chodzi tu jedynie o przygotowanie fizyczne. Także o dojrzalszy stosunek do własnego ciała i osób, z którymi się trenuje.

Te sporty nie uczą dzieci agresji. Przeciwnie. Dzieci uczą się, jak wykorzystać swoje ciało do obrony, która może stać się też atakiem. Poznają siebie, konsekwencje swojej agresji, uczą się nad nią panować. Poznają swoje słabe i silne strony. Takie przygotowanie duchowe powoli przemienia szalejącego po podwórku "agresora" w partnera, który nie tylko sobie nie zrobi krzywdy, ale będzie tak organizować zabawę, aby nikomu nic się nie stało. Nauczy się bronić, ale także "nie chcieć atakować".

Zajęcia zaczynają się od zabaw ogólnorozwojowych. Kształtują sprawność, zwinność, gibkość, plastyczność i precyzję ruchów całego ciała. Wszystkie elementy zajęć służą zapewnieniu maksymalnego bezpieczeństwa, dlatego z początku najważniejsze są te podstawowe umiejętności, np. nauka padania. Jeżeli zajęcia prowadzone są w odpowiedni sposób, trudno nabawić się kontuzji, chociaż taka możliwość istnieje. Lepiej jednak, aby kontuzji doznało sprawne ciało niż niesprawne!

JOGA

Każdy, kto obserwował ćwiczenia jogi, jest pod wrażeniem bogactwa aktywności i pozycji, jakie oferuje dzieciom.

Samodzielne ćwiczenia jogi malec może rozpocząć w wieku 5 lat. Choć zabawy wzorowane na pozycjach-asanach jogi robią już trzylatki, jednak dopiero dzieci sześcio-, siemioletnie mają na tyle dobrze rozwiniętą koordynację ruchową, umiejętność na- śladowania ruchu i panowania nad swoim ciałem, by móc skorzystać z bogactwa tych ćwiczeń.

Najmniejsze dzieci nie mogą wykonywać bardziej skomplikowanych ćwiczeń jogi przeznaczonych dla dorosłych. Szczególnie ćwiczenia oddechowe muszą być specjalnie zaadaptowane dla maluchów. Mimo to warto zaprzyjaźniać dziecko z tym sportem.

Już najprostsze elementy jogi ćwiczą harmonijną współpracę wszystkich części ciała. Rozwijają gibkość, elastyczność i koordynację ruchów. Ćwiczenia uczą koncentracji na tym, co i jak się robi. Tu szczególną uwagę przywiązuje się do jakości ćwiczeń. Ich koordynacji, precyzji, jakości oddychania. Ważnym elementem jest wyciszenie.

Zajęcia zaczynają się od zabawy, która jest jednocześnie rozgrzewką. Potem, również w trakcie zabawy, ćwiczy się asany i przejścia z jednej pozycji do drugiej. Same asany przyrównuje się do pozycji zwierząt. Zajęcia kończą ćwiczenia relaksacyjne- dla młodszych dzieci może to być na przykład słuchanie bajki.