Po czym poznać wybitne dziecko?

Zdolności bywają różne, ale psychologowie twierdzą, że przyszły pisarz, wynalazca, profesor czy pianista są do siebie pod pewnymi względami podobni. Zdolne dziecko cechuje zwykle:

* Nadzwyczajna aktywność połączona z nadwrażliwością na bodźce - już jako niemowlę dziecko może spać znacznie krócej, niż to przewidują poradniki.

* Ciekawość i dociekliwość - objawia się zaglądaniem w przeróżne zakamarki, bezustannym zadawaniem pytań ("Co to?", " Dlaczego?", "Po co?").

* Umiejętność koncentracji - dziecko potrafi się skupić na jednej czynności przez dłuższy czas, nie rozprasza go hałas ani inne bodźce zewnętrzne.

* Bogata wyobraźnia - trzy-, czterolatek powołuje do życia zmyślonych przyjaciół, miewa zaskakujące skojarzenia ("Ta plama przypomina ciocię Krysię") i wpada na nietypowe rozwiązania ("Z flamastrów zrobię mojej lalce nogi").

* Poczucie humoru (często abstrakcyjne!) - dziecko może zaśmiewać się z czegoś, co rówieśników kompletnie nie porusza; lubi też bawić się słowem, z upodobaniem wymyśla neologizmy, czasem zaskakująco trafne.

* Dobra pamięć - wystarczy coś raz powiedzieć, a dziecko już to zapamięta; przedszkolak może też twierdzić, że przypomina sobie różne rzeczy z czasów niemowlęctwa!

* Łatwość rozumienia zasad i reguł - nie tylko usłyszanych, ale i sprawdzonych na własnej skórze ("Jak przekręci się kurek przy prysznicu, woda leci na głowę").

* Wrażliwość i otwartość na problemy innych ("A czy psy nie marzną w łapki, jak chodzą bez butów po śniegu?"), postrzeganie spraw z różnych punktów widzenia ("Ta łopatka jest dla mnie w sam raz, ale dla ciebie pewnie będzie za mała").

* Szerokie zainteresowania - często połączone z zamiłowaniem do kolekcjonowania (także nietypowego, stąd liczne zbiory patyków, niebieskich misiów, śrubek, skuwek od długopisów, gładkich kamieni itd.).

* Skłonność do perfekcjonizmu ("Wiem, jak to powinno wyglądać, więc muszę zrobić dokładnie tak!").

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.