1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Jak dogadać się z własnym dzieckiem?

Jak nakłonić je do współpracy? Jak poskromić kogoś, kto jest niegrzeczny? Chwalić czy raczej ganić? Te i inne pytania nie raz spędzają ci sen z powiek? Zapraszamy do Szkoły dla rodziców.
Czujemy się bezradni, brakuje nam cierpliwości, gorączkowo szukamy rozwiązań. To nieprawda, że wychowywać umie każdy. Można się jednak tego uczyć. Problemy dziecka, niestety, najczęściej są przejawem błędów popełnianych przez rodziców. I nie jest to skutek ich złej woli czy celowego działania, ale braku umiejętności. "Aktorzy sceny rodzinnej" mają jak najlepsze intencje, lecz nie potrafią ich przełożyć na prawidłowe działanie. Nie chodzi zatem o to, żeby wzbudzać w rodzicach poczucie winy, ale o to, by dać im wiedzę o tym, jak wychowywać dzieci w dobrym kontakcie emocjonalnym, lepiej i skuteczniej.

Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały i Jak słuchać, żeby do nas mówiły

Tak zatytułowane są kultowe już książki A. Faber, E. Mazlish, które zrobiły furorę wśród rodziców na całym świecie z prostego powodu... bo działają! I co najważniejsze ich metoda jest genialna w swej prostocie: stawia na dobrą komunikację w rodzinie. "Dobra komunikacja, łatwo powiedzieć" - oburzy się wielu z was. Jednak to naprawdę umiejętność, której można się... nauczyć. A że na tradycyjne szkolnictwo w tej materii liczyć nie możemy, bo nikt nie uznał za stosowne uczyć nas komunikacji miedzyludzkiej, zapraszamy Was do naszej Szkoły dla rodziców. Tu komunikacja, zwłaszcza ta dotycząca relacji rodzic-dziecko, jest najważniejsza. A wspomniane książki to lektury obowiązkowe! Właśnie na nich bazowaliśmy przy konstruowaniu "programu nauczania".

W tej "Szkole " nie chodzi o naukę nowych metod (samo słowo "metoda" zakłada przedmiotowe traktowanie dziecka) czy technik (które łatwo jest opanować). Najważniejsze cele "Szkoły " to:

•  uświadomienie rodzicom, że aby zmienić dziecko, często należy zacząć od zmiany siebie, ponieważ skuteczność wychowywania w znacznym stopniu zależy od osoby wychowującej,

•  ukazanie prawdy, że skuteczne wychowanie nie może mieć miejsca, jeśli wychowujący nie opiera go na jasnym i czytelnym systemie wartości (który sam ma i realizuje),

•  poznanie określonych metod wychowawczych,

•  zakwestionowanie niektórych stereotypów i mitów dotyczących wychowania.

Chodzi o to, aby uczyć rodziców budowania prawidłowych relacji z dziećmi. Trzeba mieć jednak świadomość, że "uczyć" nie oznacza jeszcze "nauczyć". Wychowywanie jest procesem. "Szkoła..." pokazuje, w jakim kierunku i w jaki sposób proces ten można realizować. Efekty zależą od zaangażowania i wytrwałości samych rodziców i wychowawców.

Mamy nadzieję, że nasze artykuły zachęcą cię do pogłębiania wiedzy o tym, jak mówić, żeby dzieci nas słuchały i jak słuchać, żeby do nas mówiły.

Jeśli złapiesz bakcyla komunikacji zapraszamy cię także na warsztaty z cyklu "Szkoła dla rodziców i wychowawców". Szczegółowe informacje o zajęciach znajdziesz tu .