Co wpływa na odporność dziecka? Wyjaśniamy, jak ją wspierać

Kluczowe są tu zdrowe nawyki i odpowiednia profilaktyka. A gdy nawet dojdzie do infekcji, warto pamiętać, żeby nie przerywać tych wszystkich działań.

Układ odpornościowy to skomplikowana kombinacja mechanizmów ochronnych, które chronią organizm przed wirusami, bakteriami i innymi czynnikami szkodliwymi dla zdrowia. U dziecka nie jest jeszcze w pełni rozwinięty. Stanie się to dopiero około dwunastego roku życia. Do tego czasu dzieci częściej chorują - łatwiej łapią m.in. infekcje przenoszone drogą kropelkową, szczególnie w okresach przejściowych - wiosną i jesienią. Warto więc wspierać maluchy w tym trudnym czasie, ale nie tylko – to zadanie na cały rok.

Odpowiednia ilość snu i wypoczynku

Dla prawidłowego funkcjonowania małego organizmu, w tym jego układu odpornościowego, bardzo ważny jest sen. Żeby pozwolił się zregenerować małemu organizmowi po całym dniu aktywności, musi trwać odpowiednio długo. Niemowlęta powinny spać 12-16 godzin na dobę, dzieci w wieku 3-5 lat: 10-13 godzin, a po szóstych urodzinach – wystarczy im od 9 do 12 godzin (w tym drzemki w ciągu dnia). Sen w nocy nie powinien być przerywany, pomieszczenie dobrze wcześniej przewietrzyć, powinna w nim panować temperatura 18-21 stopni C.

Aktywność fizyczna

Nie powinno jej zabraknąć, a szczególnie korzystnie na młody organizm wpływa ta na świeżym powietrzu. Młodsze pociechy jak najczęściej zabierajmy na place zabaw lub spacery, starszym proponujmy ponadto rolki, rower, hulajnogę. Wszystko to niezależnie od aury i pory roku. Lekka mżawka, czy silniejszy wiatr nie powinny być przeszkodą do wyjścia z domu – wystarczy odpowiednio się wtedy ubrać. Dodatkowe zajęcia sportowe? Jak najbardziej – trzeba jednak dopasować je do wieku i możliwości pociechy. Warto także pamiętać o tym, żeby ubierać dziecko adekwatnie do temperatury – zgrzanie się może, tak jak przemarznięcie, doprowadzić do choroby.

Właściwie zbilansowana dieta

Dziś wiemy już, że głównym ośrodkiem naszego układu immunologicznego są jelita, dlatego dla młodego, aktywnego, rozwijającego się organizmu dobrze zbilansowana, urozmaicona dieta to jeden z ważniejszych warunków prawidłowego rozwoju. Przede wszystkim powinna być bogata w produkty białkowe (np. chude mięso, jajka, ryby, produkty mleczne), i zbożowe (kasze, pieczywo pełnoziarniste). Nie powinno w niej zabraknąć świeżych warzyw i owoców (dobrze, gdyby posiłki były komponowane w taki sposób, aby w każdym znalazło się właśnie warzywo lub owoc). To jednak nie wszystko. Posiłki powinny być spożywane regularnie, o stałych porach, warto postawić na produkty sezonowe i pilnować, żeby dziecko się nie przejadało. Słodkie napoje warto zastąpić wodą, a słodycze - suszonymi owocami, orzechami, pestkami.

Dobrze dobrane suplementy

Najlepiej sięgać po te pochodzenia naturalnego. Jednym z nich jest colostrum, czyli siara. To potoczna nazwa pierwszego mleka matki, które pojawia się tuż po porodzie. Siara jest bardzo gęsta, ma żółty kolor i wcale nie przypomina mleka. Ma jednak bardzo cenne właściwości dla maleństwa, które dopiero przyszło na świat, dlatego tak ważne jest to, żeby ją wypiło. Dostarcza dziecku potrzebnych substancji odżywczych, minerałów i witamin. Poza tym – wspiera budowanie odporności. Najbardziej zbliżoną do ludzkiej siary jest colostrum bydlęce  i można przyjmować ją jako suplement diety dla dzieci w różnym wieku i dorosłych również.