Mała stopa dziecka składa się z 26 kości, 32 mięśni oraz ścięgien, a także ponad 100 wiązadeł. To wszystko razem musi ze sobą idealnie współpracować. Pewnie nie jest łatwo, dlatego powinno się młodej stopie pomagać, właśnie przez dobór odpowiedniego obuwia.
Małe dzieci, które dopiero zaczynają chodzić lub chodzą stosunkowo od niedawna, w pewien sposób bawią się stawiając stopę. Nie stawiają prostych, prawidłowych kroków, tylko rozpłaszczają, koślawią i wyginają stopy, stają także na palcach. W ten sposób przyswajają umiejętność chodzenia, a także badają swoje możliwości. By nie ograniczać dziecku stymulacji układu nerwowego, odbywającej się także poprzez chodzenie (stopy są bardzo unerwione), nie powinno się zakładać dziecku butów zbyt wcześnie.
Jest kilka rzeczy, na które powinniśmy zwracać uwagę kupując dziecku buty. Na co powinniśmy patrzeć?
Przede wszystkim na właściwy rozmiar. Jeśli dziecko zaczyna chodzić, kupujemy mu pierwsze buty. Czasami zapominamy, że trzeba je dziecku wymienić mimo tego, że nadal pasują do aktualnej pogody za oknem. Dziecięca stopa rośnie w bardzo szybkim tempie, dobrze jest kontrolować jej rozmiar. W tym celu polecamy mierzenie stopy co 2-3 miesiące. Kupując buty, powinniśmy brać pod uwagę właśnie ten podstawowy wyznacznik, czyli długość stopy. Najlepiej zmierzyć stopę centymetrem, bądź miarką w sklepie obuwniczym.
Numeracja dziecięcego obuwia mieści się zazwyczaj w przedziale od 16 do 37. Niektóre tabele uwzględniają także orientacyjny wiek dziecka, choć wiek nie jest najlepszym wyznacznikiem. Bardzo często zdarza się, że rozmiar stopy dziecka jest zupełnie nieadekwatny do wieku. Poniżej poglądowa tabela rozmiarów butów dziecięcych. Nie traktujmy jej jednak jako jedyny właściwy element. Dobierając rozmiar należy wybrać o około 10 mm but dłuższy niż stopa (sandałki o 4-5mm). Stopa delikatnie zmienia swoje wymiary podczas chodzenia.
Rozmiary butów dziecięcych - tabela
Rozmiar Długość stopy (cm) Wiek (lata)
16 9,7 0 – 1
17 10,4
18 11
19 12
20 12,5
21 13 1 – 3
22 13,5
23 14
24 14,5
25 15
26 16
27 16,5 4 – 6
28 17
29 18
30 19
31 20
32 20,5 7 – 10
33 21
34 22
35 22,5
36 23 pow. 10
37 23,5
Dzieciom, które dopiero zaczynają chodzić, poleca się zakup tak zwanych butów raczków. Są to pierwsze buty, idealnie przystosowane do stawiania pierwszych kroków. Spełniają wszystkie wymogi właściwego obuwia dziecięcego.
Modele butów wiązanych na sznurowadła lub zapinanych na rzep łatwiej dopasować do różnorodnej tęgości dziecięcych stóp. Jeśli stopa jest szczupła, można je mocniej zasznurować, a jeśli grubsza, to nieco rozluźnić, podobnie z rzepami. Fasony z podwyższoną cholewką, ponad kostkę, stabilizują nogę - wspomagają ustawienie nóg i minimalizują ryzyko deformacji stopy. Istotne jest usztywnienie pięty, ponieważ stabilizuje ono staw skokowy. Antypoślizgowa podeszwa stanowi dodatkowe zabezpieczenie.
Wybierając model dobrze jest przyjrzeć się także temu, na ile elastyczna jest wybrana przez nas para. Dobrze by było, aby buty zginały się w miejscach, w których zgina się jednocześnie stopa podczas chodzenia. Chodzi tu o zginanie na wysokości stawów śródstopno-paliczkowych. Kolejną rzeczą, która dotyczy fasonu, to czubek buta - ważne, aby np. zbyt wąski czubek buta nie uciskał palców. Buty powinny być też lekkie, by nie utrudniały chodzenia.
Rozmiar i model buta to ważne elementy przy wyborze butów, ale równie ważny jest materiał. Przede wszystkim stopa powinna w bucie oddychać; dobrze, aby były one wykonane z naturalnych materiałów - najlepiej ze skóry lub materiału tekstylnego wysokiej jakości. Materiał powinien być dostosowany do panujących na zewnątrz warunków. W czasie lata materiał powinien mieć właściwości absorbujące wilgoć, muszą pochłaniać pot, by uniknąć rozwoju grzybicy.