1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Jaki sport wybrać dla dziecka? Podpowiadamy, jak zachęcić dziecko do aktywności

O tym, że sport pozytywnie wpływa na rozwój dziecka, nie trzeba nikogo przekonywać. Jednak, jak zachęcić dziecko do aktywności i jaki sport wybrać w zależności od wieku i predyspozycji dziecka?

Sport dla dziecka - dlaczego warto?Sport dla dziecka - dlaczego warto? fot. pexels

Sport jest ważny dla dzieci nie tylko dlatego, że wspiera rozwój fizyczny malucha. Dziecko podczas zajęć może wyładować stres i rozpierającą je energię w sposób bezpieczny. Dodatkowo wiele dyscyplin wpływa na poprawę zdolności koncentracji, uczy współpracy w grupie i zachowania fair-play, co pozytywnie odbije się na nauce i innych aspektach życia dziecka. 

Słuchaj codziennych audycji dla rodziców:

Jak wybrać odpowiedni sport dla dziecka?

Sport powinien być dla dziecka przyjemnością, ale jeśli będziemy go zmuszać do aktywności, to maluch szybko się zniechęci. To bardzo ważne, by dziecko mogło samodzielnie zdecydować, jaka aktywność sprawia mu najwięcej przyjemności. Każda dyscyplina sportowa nieco inaczej wpływa na rozwój dziecka, dlatego przed zapisaniem dziecka na zajęcia należy zwrócić uwagę na kilka kwestii. 

  • Wiek dziecka - dzieci mogą zacząć chodzić na zajęcia sportowe już w wieku 4-5 lat, jednak w tym czasie treningi będą bardziej przypominać zabawę. To ważne, by w tym okresie postawić na ogólny rozwój dziecka, dlatego warto się upewnić, że trener przewiduje to w swoim planie. Dzieci w wieku około 10 lat są już gotowe na bardziej intensywne treningi. 
  • Zainteresowania i charakter dziecka - często dzieci nie wiedzą, jaki sport chciałyby uprawiać, dlatego warto pozwolić im wypróbować różne dyscypliny. Wiele szkół i kursów organizuje lekcje pokazowe lub bezpłatne pierwsze zajęcia, w których może uczestniczyć dziecko. Ważne, by dziecko czuło się dobrze podczas treningu, dlatego nie powinniśmy na siłę zmuszać go do aktywności, która nie wzbudziła jego zainteresowania. 

Sztuki walki dla dziecka

Treningi sztuk walki mogą rozpocząć już pięciolatkowie i pozytywnie wpłynie to na ogólny rozwój dziecka. Sporty walki uczą dyscypliny, pozwalają wyładować energię i stres oraz pozytywnie wpływają na ogólną kondycję fizyczną dziecka. Dziecko na zajęciach nie tylko ćwiczy koordynację ruchową i wzmacnia mięśnie, ale także poprawia koncentrację i skupienie. To dobry wybór zarówno dla nieśmiałych dzieci, które chcą poczuć się pewniej, jak i dla maluchów, których rozpiera energia. 

Pływanie - kiedy zacząć?

Pływanie jest sportem ogólnorozwojowym, dlatego jest polecane dla niemal wszystkich dzieci. Przeciwskazaniem są skłonności do zapalenia ucha czy drenaż w nim założony. Na basen można wybrać się już z niemowlakiem, by mógł oswajać się z wodą, a już pięciolatkowie poradą sobie z nauką technicznego pływania. Zajęcia na basenie wzmacniają kręgosłup i mięśnie, pomagają w pracy nad prawidłową sylwetką oraz nad równowagą. Dodatkowo usprawniają pracę układu oddechowego. 

Pływanie dla dzieci - kiedy zacząć i dlaczego warto?Pływanie dla dzieci - kiedy zacząć i dlaczego warto? fot. pexels

Jazda konna dla dzieci

Konie są wykorzystywane w terapii dziecięcej, np. przy zaburzeniach neurologicznych. Ale jazda konna to również okazja do spędzenia czasu na świeżym powietrzu i dobre narzędzie rozwojowe dla starszych dzieci. W Polsce niestety nie mamy zbyt wielu ośrodków szkoleniowych przystosowanych do młodszych dzieci, więc z jazdą konna warto zaznajamiać dzieci w wieku 8-10 lat. W tym wieku układ kostny dziecka jest już na tyle wytrzymały, że poradzi sobie z obciążeniem podczas jazdy. Dlaczego warto? Jazda konna wspiera prawidłową postawę, ma pozytywny wpływ na mięśnie, wydolność serca i ogólną kondycję. Dzieci uczy również odpowiedzialności i dodaje pewności siebie. 

Taniec - dlaczego warto? 

Potrzeba zabawy ruchowej przy muzyce jest w dzieciach niemal od początku i warto to wykorzystać. Chociaż pełnowymiarowe treningi będą musiały poczekać aż dziecko skończy 5-6 lat, to zabawy przy muzyce warto organizować młodszych maluchom. Taniec rozwija przede wszystkim koordynację, płynność ruchów i wzmacnia mięśnie. Co ważne - ma także pozytywny wpływ na charakter dziecka, ucząc go cierpliwości, wytrwałości, odwagi i odporności na zmęczenie. Rozwój poczucia rytmu ma też pozytywny wpływ na zdolności matematyczne dziecka. Niestety taniec jest też dużym obciążeniem dla stawów, dlatego przed zapisaniem dziecka na zajęcia, warto wybrać się do ortopedy. 

Piłka nożna - jak wpływa na rozwój?

Piłka nożna to zdecydowanie najpopularniejsza dyscyplina w Polsce. Wystarczy wyciągnąć strój sportowy i trampki z szafy, a dziecko może biec kopać piłkę z kolegami na podwórku. Jeśli jednak zależy nam na treningach z profesjonalnym trenerem, to musimy wziąć pod uwagę kilka rzeczy. Przede wszystkim, jeśli chcemy zapisać dziecko poniżej 6 roku życia, należy sprawdzić, czy trener przewiduje zajęcia ogólnorozwojowe dla dziecka. Trening z piłką powinien przybierać wtedy formę zabawy. Dobrze zaplanowany trening oprawi kondycję i koordynację dziecka oraz wzmacnia mięśnie i układ kostny. Piłka nożna uczy także współpracy, szybkiego rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji.

Coraz większą popularność zyskują również inne zajęcia dla dzieci, np. tenis, joga czy gimnastyka artystyczna. Bardzo dobrym pomysłem mogą być też wspólne wycieczki rowerowe. Bez względu jednak na to, na jaki sport dla dziecka się zdecydujemy, warto by była to wspólna decyzja rodziców i dzieci. Nie denerwujmy się również, gdy dziecko po kilku treningach stwierdzi, że nie są to zajęcia dla niego. Warto wysłuchać dziecka, co mu przeszkadza i wspólnie znaleźć najlepsze rozwiązanie. Rodzice powinni też pamiętać, że to dla dziecka czas prób i warto pozwolić im na znalezienie takiej aktywności, która najlepiej im odpowiada. 

Więcej o: