- Chodzić trzymany za jedną rękę, ściskając coś w drugiej, np. klocek, to daje mu poczucie bezpieczeństwa.
- Mówić kilka słów: "mama", "tata", "baba", "daj", "tam", "ne".
- Śpiewać, kiedy słyszy muzykę.
- Zwracać uwagę na przyczynę i skutek, więc lubi, kiedy dorośli wyjaśniają mu różne zależności, np.: "Popchnąłem wieżę i klocki się rozsypały".
- Zapamiętywać nazwy przedmiotów i pokazywać je.
- Podać przedmiot.
- Utrzymać w jednej ręce dwa klocki.
- Przyciągnąć do siebie zabawkę na sznurku.
- Popychać zabawki na kijku.
- Bawić się z dorosłymi, np. w chowanego albo w berka na czworakach.
- Kucać, trzymając się czegoś, by sięgnąć po coś, co leży na podłodze, ale ma jeszcze kłopoty ze wstaniem z tej pozycji. Dlatego przeważnie siada lub klęka i raczkuje do najbliższej podpory, przy której może znowu stanąć.
- Posługiwać się przedmiotami codziennego użytku - czesze włosy szczotką, wyciera buzię ręcznikiem, pomaga przy ubieraniu i rozbieraniu, podając rączkę lub podnosząc nóżkę.
- Bawić się z dorosłymi w naśladowanie głosów zwierząt i różnych dźwięków (nawet bardzo cichych) i nazywanie ich, np. "woda kapie z kranu kap, kap", "papier szeleści".
- Rysować kredkami woskowymi i malować farbami. Może używać do tego pędzla, ale najchętniej maluje rękami. Papier, na którym maluch rysuje, powinien być duży i przylepiony do podłoża, żeby się nie ślizgał.
- Zwierzątka lub samochody na kijku, które może pchać przed sobą, kiedy ćwiczy chodzenie trzymany za rączkę. Taka zabawka bardzo pomaga w utrzymaniu równowagi.
- Kolorowy bąk, ciężarówka wywrotka, traktor lub lokomotywa, najlepiej z przezroczystego plastiku, by w środku dziecko widziało poruszające się kolorowe trybiki.