1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Sok z czarnej porzeczki a karmienie piersią. Czy wolno go pić karmiąc niemowlę?

Sok z czarnej porzeczki to bogate źródło witaminy C. Czy mogą go spożywać kobiety karmiące piersią?

Owoce a karmienie piersią. Jak powinna wyglądać dieta matki karmiącej piersią?

Owoce i warzywa to obowiązkowy punkt w diecie kobiety w ciąży i karmiącej piersią. Zapewniają one dużą dawkę witamin, ale także składników mineralnych czy niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania organizmu błonnika. Owoce doskonale mogą zastąpić niezdrowe słodkie przekąski, gdyż większość z nich można spożywać bez ograniczeń. 

Jeszcze do niedawna panowało przekonanie, że w trakcie karmienia piersią nie można jeść pewnych grup produktów, gdyż może to wywołać różne problemy u dziecka, na czele z uciążliwą kolką. W efekcie większość z nich żywiła się gotowanym mięsem i marchewką. Zabronione były natomiast groch, kapusta, cytrusy i wiele, wiele innych ważnych produktów, co na dłuższą metę jest niezdrowe. Zgodnie z najnowszą wiedzą medyczną, problemy brzuszkowe dzieci nie są związane z dietą matki. Kolki wywoływane są przez niedojrzałość układu pokarmowego dziecka i nie ma to nic wspólnego z tym, co je jego mama. Dlatego też kobieta karmiąca ma prawo wprowadzić do swojego jadłospisu wszystko, na co przyjdzie jej ochota. Grunt, aby jej dieta, podobnie jak ta w ciąży, była zdrowa, zbilansowana i pełna produktów bogatych w składniki odżywcze. Powinno znaleźć się w niej mnóstwo owoców i warzyw, chude mięso, ryby, jaja. 

Zobacz też: Sok z wiśni a karmienie piersią. Które owoce można jeść podczas karmienia?

Czy karmiąca mama może jeść czarną porzeczkę?

Zgodnie z powyższymi informacjami, nie ma przeciwwskazań do wprowadzenia czarnych porzeczek czy przetworów z tych owoców do diety mamy karmiącej. Porzeczki mają jednak właściwości alergizujące, dlatego po spożyciu należy obserwować dziecko i jeżeli nie wystąpią żadne niepokojące objawy, wówczas bez obaw można na stałe wprowadzić je do jadłospisu.

Zobacz też: Sok z czarnej porzeczki w ciąży: właściwości i przeciwwskazania

Sok z czarnej porzeczki dla karmiącej matki: przepis

Sok z czarnej porzeczki dla karmiącej matki najlepiej przygotować samodzielnie w domu. Można zrobić to wykorzystując sokownik. Wystarczy kilogram oczyszczonych owoców umieścić w garnku i odczekać aż sok przesączy się. Następnie należy zagotować go z cukrem (ilość najlepiej dostosować do własnych preferencji smakowych). Tak przygotowany sok przelewamy do wyparzonych butelek i pasteryzujemy przez 15 minut. Możemy go przechowywać przez całą zimę.

Jeśli nie posiadamy sokownika, wówczas możemy przygotować napój w zwykłym garnku - owoce zasypujemy cukrem i stawiamy na niewielkim gazie. Jak wytworzy się sok, oddzielamy go od owoców (np. z użyciem drobnego sitka lub gazy). Wlewamy do butelek i pasteryzujemy.

Czarna porzeczka: właściwości zdrowotne

Czarna porzeczka znana jest przede wszystkim z niespotykanie dużej zawartości witaminy C. W 100 gramach tych owoców znajduje się aż 181 mg witamin, co z zapasem pokrywa dobowe zapotrzebowanie organizmu na ten składnik.

Czarne porzeczki są bogatym źródłem antyoksydantów, których działanie przeciwnowotworowe znane jest już od wielu lat. Do najważniejszych właściwości prozdrowotnych czarnej porzeczki należą:

  • wspomaga organizm w okresie zwiększonego zapotrzebowania na witaminę C
  • hamuje powstawanie szkodliwych, toksycznych związków w organizmie
  • spowalnia proces starzenia
  • obniża poziom złego cholesterolu
  • zmniejsza poziom cukru we krwi
  • zapobiega powstawaniu miażdżycy

Czarna porzeczka: przeciwwskazania do umieszczenia owoców w diecie

Czarna porzeczka, choć bogata w wiele pożytecznych substancji, nie przez każdego może być spożywana bez ograniczeń. Istnieje szereg przeciwwskazań wobec umieszczania jej w diecie osób, które:

  • chorują na zakrzepowe zapalenie żył,
  • zmagają się z chorobą wrzodową żołądka,
  • cierpią na nadkwaśność,
  • posiadają stan zapalny żołądka lub zapalenie wątroby.

Należy pamiętać, że czarne porzeczki mogą wywołać reakcje alergiczne. Szczególną uwagę trzeba zachować wprowadzając je do diety małych dzieci.

Zobacz wideo Sprawdź, co jeszcze jest dobrym źródłem witaminy C
Więcej o: