1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Nowe badania: zdrabniajcie i sepleńcie. To najlepsze dla rozwoju mowy małych dzieci

Do dzieci trzeba mówić jak do dorosłych - jeszcze niedawno tak radzili naukowcy. Dziś zmieniają zdanie: z niemowlakami najlepiej komunikować się w dziecinnym języku. Dzieci osłuchane z "seplenieniem" świetnie się rozwijają.

Kolejne badania naukowców dowodzą, że w kwestii rodzicielstwa i wychowania najlepiej słuchać siebie, swojej intuicji i potrzeb dziecka.

Przez lata rodzice byli utwierdzani w przekonaniu, że do dzieci najlepiej mówić jak do dorosłych, bo „pieszczenie się” w mowie spowalnia naukę mówienia i powoduje, że dzieci, zamiast mówić poprawnie, nabywają od matki nawyków seplenienia. W poradnikach dla rodziców psychologowie doradzali, aby unikać zdrobnień i seplenienia. Uważano, że dziecko powinno słyszeć właściwe brzmienie słów, by nauczyło się prawidłowo je wymawiać. Okazuje się, że wcale tak nie jest!

Naukowcy z amerykańskiego prywatnego uniwersytetu w Princeton (New Jersey) w tym miesiącu opublikowali wyniki badań dotyczących głosu matki. Co się okazało? Że szczebiotanie, zdrabnianie, przybieranie „infantylnego” tonu głosu przez matki ma bardzo dobry wpływ na rozwój dzieci, a zwłaszcza rozwój ich mowy.

Skoki rozwojowe w pierwszym roku życia

Głos matki jest unikatowy

Matka zwracając się do swojego małego dziecka intuicyjnie zmienia głos na łagodny, dziecinny, dla niektórych infantylny. I bardzo dobrze. Tony słyszalne w jej głosie, kiedy szczebiocze do dziecka, są unikatowe i rozpoznawane tylko przez dziecko.

Przewodząca badaniu Dr Elise Piazza nagrywała głosy kilkunastu anglojęzycznych matek. Najpierw, kiedy mówiły do swoich dzieci, potem, kiedy rozmawiały z dorosłymi. Po analizie nagrań za pomocą programów komputerowych okazało się, że tembr głosu matek, gdy mówią do dzieci, różni się od tego, gdy mówią do dorosłych. Matka zwracając się do podopiecznego przybiera charakterystyczną barwę głosu, która jest niepowtarzalna jak odcisk palca.

Badania przeprowadzono również wśród matek posługujących się innymi językami. I dowiedziono, że nie tylko w języku angielskim, ale również w hiszpańskim, polskim, rosyjskim czy chińskim tzw. dziecinna mowa matek jest taka sama: zawsze złożona z melodyjnych i krótkich zwrotów. W sumie w badaniu wzięły udział matki mówiące w dwunastu językach i za każdym razem okazywało się, że głos matki mówiącej do swojego dziecka przybiera niepowtarzalny tembr, dzięki któremu dziecko bez trudu ją identyfikuje. Unikatowe brzmienie głosu matki zapewnia dziecku poczucie bezpieczeństwa i daje podwaliny do dalszego rozwoju, w tym rozwoju mowy.
 
Dr Piazza wypowiadając się dla BBC potwierdziła, że naukowcy mają dowody na to, że dzieci, które w pierwszych miesiącach życia słuchały szczebiotu matek, lepiej rozwijają się intelektualnie w porównaniu do dzieci, do których matki mówiły jak do dorosłych, pełnymi zdaniami, bez zdrobnień i gugania.

- Niemowlęta, do których matki mówiły pieszczotliwie, rozwijając się i ucząc się mowy lepiej oddzielają słowa od sylab, szybciej poznają i powtarzają nowe słowa, mają bogatsze słownictwo niż dzieci, do których matki nie zwracały się w dziecinnym języku. W naszych badaniach nie wzięliśmy pod uwagę ojców ani dziadków, ale wszystko wskazuje na to, że w ich przypadku może być podobnie.

Wyniki badań z uniwersytetu Princeton opublikowano m.in. w czasopiśmie Current Biology 

Głos matki czyni cuda

Już samo słuchanie głosu matki aktywuje u noworodka część mózgu odpowiedzialną za rozwój mowy. Dowiedli tego naukowcy z University of Montreal i Sainte-Justine University Hospital Research Centre. Zespół badawczy badał kilkugodzinne noworodki i ich reakcje na różne głosy. Do główek 16 noworodków podpięto elektrody i sprawdzano, jak reagują ich mózgi na głosy matek, a jak na głosy położnych, które odbierały poród. Okazało się, że mózg kilkugodzinnego dziecka odróżnia głos matki spośród innych głosów. Naukowcom udało się zapisać, że - podczas emitowania głosu matki - dochodzi u noworodków do reakcji w lewej półkuli mózgu, która jest odpowiedzialna między innymi za przetwarzanie języka i zdolności motoryczne. Kiedy dzieci słuchały głosu położnej, reagowała prawa półkula ich mózgu, związana z funkcją rozpoznawania głosu. Tym samym naukowcy dowiedli, że już od pierwszych godzin życia człowieka głos matki jest dla każdego z nas czymś wyjątkowym i znajomym.

Czy wiesz, że...

Dziecko od pierwszych chwil życia próbuje nawiązać kontakt z otoczeniem za pomocą dźwięków? Można mu to ułatwić, uważnie go słuchając i dużo do niego mówiąc. To najprostszy i najlepszy sposób, by wspomóc rozwój mowy malca. Więcej czytaj w artykule "Jak wspierać rozwój mowy dziecka?"