Odkrywajcie razem świat, czyli jak wspierać rozwój poznawczy dziecka?

Maluch poznaje swoje otoczenie z zapałem zdolnego naukowca, ćwiczy uwagę i pamięć, rozwiązuje zawiłe problemy. Warto pomóc dziecku w poznawaniu świata. Jakie aktywności wspierające rozwój poznawczy zaproponować dziecku w zależności od jego wieku?

Na naszej grafice (poniżej) podpowiadamy w co i jak bawić się z dzieckiem, aby pomóc mu zrozumieć, poznać i oswoić świat.

Jak wspierać rozwój poznawczy dziecka?

Roczne dziecko

W tym wieku dzieci bardzo lubią książeczki z grubymi stronami. Wspólne studiowanie ilustracji przedstawiających np. różne zwierzęta to świetna okazja do poznawania ich nazw. Wszelkie przedmioty do zabawy w trakcie kąpieli dają nieograniczone możliwości eksperymentowania i poznawania właściwości wody. Bardzo wciągająca jest też zabawa we wrzucanie mniejszych przedmiotów do pudełka lub koszyka by następnie wszystkie je wysypać. Roczne dzieci uwielbiają badać każdą dostępną rzecz wszystkimi zmysłami i analizować jej ewentualne zastosowania. Klocki w różnych kształtach i kolorach stymulują i pozwalają na bezpieczne manipulowanie poszczególnym i elementami i ich ruchomymi częściami na wszelkie możliwe sposoby.

Dwulatek

Maluch zaczyna w zabawach naśladować czynności podpatrzone u dorosłych - kroi plastikowe warzywa na zupę lub kręci zabawkową kierownicą samochodową. Nie zapominajmy, że cały czas jesteśmy obserwowani przez dziecko i starajmy się dawać mu jak najlepsze wzorce w różnych codziennych sytuacjach np. pokazując jak sami starannie myjemy ręce po spacerze - to dużo skuteczniejsza metoda nauki niż instruowanie.

Do wspólnego czytania najlepsze będą książeczki z bardziej złożonymi obrazkami i wierszykami. Dwulatki lubią wszystko to, co jest mobilne: zabawki ciągane na sznurku, samochodziki do przewożenia różnych ładunków, wózki dla lalek i pluszaków. Ich chęć tworzenia przejawia się we wznoszeniu pierwszych konstrukcji np. wież z klocków, czy babek z piasku. Mają też ogromny pęd do destrukcji - dużo radości daje im cięcie i burzenie swoich dzieł. Z zainteresowaniem dopasowują kształty do otworów w zabawkach.

Trzylatek

Rączki trzylatka są cały czas zajęte rysowaniem, lepieniem, majsterkowaniem - z lubością kręcą różnymi gałkami i śrubkami. Wspaniałym miejscem do zabaw staje się kuchnia. Budowle z klocków stają się coraz bardziej skomplikowane i rozpoczynają się zabawy tematyczne np. w farmę, czy w sklep. Dziecko chce też odgrywać role np. wcielić się w policjanta albo lekarza. Trzylatki podejmują próby porozumienia się z rówieśnikami, dzielenia się zabawkami i wspólnej zabawy - na początku to bardzo trudne zadania, więc pomoc kogoś starszego w charakterze animatora i rozjemcy jest nieoceniona.

Czterolatek

Przedszkolaki potrafią bawić się w grupie. Lubią gry i zabawy pozwalające ćwiczyć pamięć i spostrzegawczość, jak domino obrazkowe, czy memory. W dziecięcych zabawach fabuła staje się coraz bardziej rozbudowana. Figurki mają wiele skomplikowanych przygód - dziecięca wyobraźnia nie ma przecież granic. Wspólna zabawa może być okazją by obudzić w sobie drzemiące dziecko i zanurzyć się w świat fikcji. Czterolatki dużo mówią podczas zabawy - nawet do siebie i przedmiotów. Rozmowa w trakcie zabaw tematycznych jest świetną okazją do poruszenia mniej codziennych tematów i poszerzenia słownictwa malucha.

Pięciolatki

Pięciolatki nieco mniej skupiają się na fikcji, a konstruując starają się jak najwierniej odwzorować rzeczywistość. Mogą też zainteresować się liczeniem i poznawaniem literek. Dzieci zadają mnóstwo pytań - to czas na poważniejsze rozmowy i cierpliwe tłumaczenie nawet z pozoru błahych zagadnień, czyli po prostu na dzielenie się z dzieckiem wiedzą o świecie.